fbpx

Rantaian niaga Honda Malaysia terkesan dengan PKP berpanjangan, apa nasib pembekal dan vendor?

Sektor automotif sedikit terganggu sebelum ini akibat pandemik Covid-19. - Foto ihsan Malay Mail
Sektor automotif sedikit terganggu sebelum ini akibat pandemik Covid-19. - Foto ihsan Malay Mail

DALAM menyokong dan mematuhi usaha kerajaan untuk membendung penularan Covid-19 yang semakin membimbangkan, Honda Malaysia telah menutup operasi kilang pemasangannya (CKD) di Pegoh, Melaka sejak Julai.

Dalam tempoh ini, servis lepas jualan seluruh negara dibenarkan beroperasi pada kadar minima dan hanya melalui temujanji. Honda menggunakan aplikasi HondaTouch untuk memudahkan pelanggan membuat urusan sistematik tanpa sentuh (contactless).

Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia, Madoka Chujo berkata, “Dengan hanya sesetengah khidmat lepas jualan dibenarkan dan produksi dihentikan, tidak hairanlah jualan menurun.”

“Honda Malaysia menyaksikan penurunan 52 peratus jualan dari Mei hingga Julai 2021 berbanding tempoh sama tahun lepas.”

“Kami menjual 5,700 unit kenderaan berbanding hampir 12,000 unit tahun lepas dalam tempoh yang sama semasa negara dalam PKP dan PKPP,” katanya.

“Penutupan perniagaan yang berpanjangan ini turut memberi kesan kepada pengeluaran model-model baharu kerana tiada ujian boleh dibuat di kilang. Rantaian perniagaan juga turut terganggu.”

Menurut Chujo lagi, industri automotif merangkumi rangkaian komponen tempatan yang meluas dan mempunyai banyak tahap pembekal serta vendor.

“Pembekal ini mungkin tidak dapat bertahan dan ini seterusnya akan memberi kesan kepada rantaian bekalan keseluruhan. PKP berterusan yang tidak nampak penghujung ini akan memberi impak,” lanjutnya.

Chujo berkata lagi: “Honda Malaysia memahami kesukaran yang dilalui oleh para pengedar, dan syarikat itu berusaha membantu mereka. Salah satu usaha adalah meletakkan mereka di bawah program PIKAS (Partnership Industrial COVID-19 Immunisation Programme).”

Honda Malaysia berharap sekiranya sektor automotif kembali beroperasi di bawah SOP ketat, tiada kesan jangka masa panjang seperti pembuangan pekerja.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved