fbpx

Ini maksud sebenar nama-nama model Lexus

Lexus-Range-Hero-5-1536×1110

DALAM penamaan model kereta, ada sesetengah pengeluar menggunakan nama-nama tempat (Hyundai Kona, Ferrari California) atau binatang (Ford Mustang, Volkswagen Beetle), dan ada juga yang menggunakan huruf, nombor atau gabungan huruf dan nombor (Acura NSX, Porsche 911, Honda S2000).

Lexus merupakan salah satu pengeluar yang memilih untuk menamakan produk mereka dengan huruf namun tahukah anda bahawa setiap nama tersebut mempunyai maksud yang tersendiri? Jom kita lihat apakah maksud sebenar nama-nama model keluaran jenama mewah itu:

Lexus CT

CT bermaksud Creative Touring. ‘Creative’ merujuk kepada keberaniannya untuk memperkenalkan trenkuasa hibrid, manakala ‘Touring’ untuk menghapuskan mitos yang bateri menjejaskan ruang penumpang dan bagasi.

Lexus ES

Dilancarkan bersama dengan LS pada 1989, Executive Sedan merupakan salah satu model saloon Lexus yang paling popular di pasaran.

Lexus GS

Model ini mengikut jejak langkah LS dengan menggunakan Sedan untuk akhiran. Awalannya bermaksud Grand untuk menandakan posisi pertengahan model itu dalam barisan saloon Lexus.

Lexus IS

Sejak pengenalan IS 200 pada 1999, rangkaian model IS sentiasa menggabungkan kualiti tradisional Lexus dalam pakej yang lebih kecil dan dinamik untuk menarik perhatian pelanggan muda. Oleh itu, IS bermaksud Intelligent Sports.

Lexus LC/LC C

Sebuah kenderaan yang menggabungkan kemewahan saloon flagship dengan reka bentuk coupe, Luxury Coupe dibangunkan untuk memberikan pengalaman pemanduan yang istimewa. Huruf C adalah untuk versi convertible.

Lexus LFA

Salah satu model Lexus yang paling ikonik, LFA pada awalnya bermaksud Lexus Future Advance namun nama itu ditukarkan kepada Lexus F-Sports Apex apabila ia memasuki fasa produksi.

Lexus LS

LS bermaksud Luxury Sedan. Model LS 400 yang menaikkan nama Lexus pada 1989 merupakan hasil kerja 60 pereka, 1,400 jurutera, 2,300 juruteknik dan lebih 200 pekerja sokongan.

Lexus LY

Jangan tak tahu, Lexus pun ada kapal layar mewah atau Luxury Yacht. Selain huruf, ia juga menggunakan tiga nombor yang menunjukkan saiz atau kuasa. Sebagai contoh, LY 650 bermaksud kapal itu berada dalam kelas 65 kaki.

Lexus NX

Nimble Crossover merujuk kepada pertemuan antara saloon mewah saiz pertengahan dan kenderaan off-road. Saiznya yang lebih kecil membuatkan ia sesuai untuk pemanduan urban dan luar bandar.

Lexus RC/RC F

Radical Coupe direka untuk mencabar persepsi tentang reka bentuk sebenar kereta petrol elektrik hibrid dengan kemampuan pengecasan sendiri. Huruf F merujuk kepada litar Fuji Speedway di Jepun iaitu lokasi di mana model-model berprestasi tinggi Lexus diuji.

Lexus RX/RX L

Antara model Lexus yang paling laku di pasaran, RX bermaksud Radiant Crossover. ‘Radiant’ melambangkan masa depan baharu Lexus ketika model ini dilancarkan di ambang alaf baru, manakala Crossover adalah gabungan antara saloon mewah dan kereta off-road. L pula untuk varian tujuh tempat duduk.

Lexus SC

Model Sports Coupe ini direka untuk pasaran coupe mewah saiz pertengahan. Ia merupakan antara salah satu model Lexus yang tidak mempunyai huruf S atau X di penghujung namanya.

Lexus UX

UX merupakan crossover kompak pertama Lexus yang dibangunkan untuk memikat pelanggan urban moden yang inginkan gaya hidup dinamik dan mewah. Sebab itulah ia dinamakan sebagai Urban Crossover.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved