fbpx

Touch n Go dan SmartTag dimansuh terus atau boleh guna lagi? PLUS beri penjelasan

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

PLUS kelmarin mengumumkan bahawa mereka akan mula mengadaptasi RFID di semua plaza tol di Lebuhraya Utara-Selatan laluan Skudai-Juru bermula 15 Januari 2022.

Kenyataan itu walaubagaimanapun menimbulkan persoalan dan kekeliruan di kalangan orang awam sama ada pembayaran menggunakan Touch ‘n Go dan SmartTag masih boleh dibuat selepas 15 Januari.

Ada berpendapat selepas tarikh itu, hanya pembayaran tol menggunakan RFID boleh dilakukan kerana PLUS berkata bahawa Touch ‘n Go dan SmartTag akan dimansuhkan secara berperingkat.

Jadi, PLUS hari ini telah mengeluarkan kenyataan susulan berkenaan isu ini. Menurut PLUS, pembayaran tol menggunakan kad Touch ‘n Go dan SmartTAG masih ditawarkan walaupun transaksi RFID diperkenalkan di laluan Juru-Skudai di Lebuhraya Utara-Selatan bermula 15 Januari 2022

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata, transaksi tol menggunakan RFID ketika ini adalah pilihan tambahan kepada platform kad Touch ‘n Go dan SmartTAG sedia ada.

Transaksi menggunakan RFID juga langkah awal kepada pelaksanaan pembayaran tol tanpa kehadiran plaza tol (Sistem Laluan Terus Pelbagai Lorong – MLFF) pada masa depan.

Azman berkata; “Kami mendengar dan faham kebimbangan yang disuarakan sesetengah pengguna lebuh raya tentang penutupan torong Touch ‘n Go dan SmartTag dan ingin menjelaskan bahawa kedua-duanya akan tetap beroperasi dan hanya satu lorong RFID akan disediakan di plaza-plaza tol di laluan Juru-Skudai kelak.

“Dengan pembukaan lorong RFID bermula 15 Januari 2022 nanti, pengguna akan mempunyai lebih banyak pilihan platform pembayaran tol bagi melengkapkan transaksi tol mereka.”

PLUS bagaimanapun menggalakkan orang ramai beralih kepada sistem transaksi RFID kerana ia lebih pantas dan akan memudahkan perjalanan di plaza tol.

Tag pelekat RFID boleh diperoleh di 39 pusat pemasangan di seluruh Semenanjung Malaysia.

Pengguna juga boleh mendapatkan tag Touch ‘n Go RFID secara atas talian menerusi Touch ‘n Go eWallet atau portal Touch ‘n Go untuk memasangnya sendiri.

Transaksi tol menggunakan RFID di lebuh raya sistem tertutup seperti PLUS sudah diuji terlebih dahualu di laluan Hutan Kampung-Sungai Dua di Kedah dan Pulau Pinang sejak Julai tahun lalu dan kadar penerimaan semakin meningkat sejak mula diperkenalkan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved