fbpx

5 besi buruk Conti bawah RM5,000, jangan ingat tak ada!

besi continental thumb

KITA kembali lagi dalam segmen ‘besi buruk’, rupanya ramai juga peminat ya. Anda semua cari untuk kereta kedua atau hobi?

Apa pun, untuk besi buruk kali ini, kita lihat kereta Continental pula. Amacam, ada berani? Kereta Continental ni semua pun tahu sedap dipandu dan kalau yang tahun 90-an dan sebelumnya, kebanyakannya memang direka untuk tahan lama.

Jom kita lihatkan lima jentera Continental bawah RM5,000. Ya, jangan ingat tak ada!

1. BMW E32 520i – RM4,500

Yang pertama dalam senarai kita ialah sebuah BMW 520i dari generasi E34. Ia merupakan model CKD (pemasangan tempatan) dengan enjin 2.0-liter dan dengan transmisi automatik.

BMW tahun 1995 ini dikatakan antara model popular di kalangan peminat di Malaysia kerana merupakan 5-Series moden yang pertama.

Model yang kami jumpa berharga RM4,500, berkeadaan baik dan di Ipoh, Perak. Kereta nampak agak lama ditinggalkan, tapi pasti boleh restore!

2. Mercedes W123 E-Class – RM3,000

Seterusnya sebuah Mercedes E-Class, generasi W123. Ini kalau geng besi buruk tengok, memang tak gentar. Ada potensi.

Generasi W123 ini yang menariknya kerana dikatakan antara yang terakhir dengan badan seperti kereta kebal; berat dan solid.

Ini bukan running condition, nak baiki boleh, tetapi jika nak guna untuk jadikan alat ganti pun boleh. Projek nampaknya seperti tidak siap.

Menurut pemiliknya, klac pada Mercedes ini sudah haus, sebab itu ia lama tidak digunakan. Tetapi kalau dilihat harga, memang ok.

Dapat rim 17-inci dan rim 14-inci original sekali. Kasi on?

3. Volvo 940 GL – RM4,900

Kita ke Sweden pula, dengan Volvo 940 GL. Model tahun 1994 ini sebuah kereta yang agak ‘sejuk’, tapi tetap sebuah pilihan yang solid.

Unit yang kami jumpa merupakan model automatik, dan harga memang ok. Nampak cantik dan terjaga, boleh pakai hari-hari.

4. Volvo 240 GLE – RM4,500

Satu lagi model Volvo, yang ini lebih berusia, tahun 1987 dan dengan kotak gear manual.

Kereta ini nampak terjaga, baik, dan yang penting, semua masih standard. Ruang dalaman pun cantik, dengan meter-meter kecil pada papan pemuka yang nampak masih berfungsi.

Volvo 240 ini dalam keadaan running condition, nak bikin lagi pun boleh. Tapi Syamsul kata tak perlu ‘tekan’ sangat, kasi can pada dia!

Oh ya, satu lagi yang menarik, pemilik kata tiada processing fee (yuran proses), mantap!

5. Peugeot 405 SRI 2.0 Auto – RM4,888

Akhir sekali, model yang menjadi pilihan penulis dalam senarai kali ini – Peugeot 405 SRI 2.0 Auto. Sungguh hensem.

Kereta yang kami jumpa ini luar dan dalam nampak sangat cantik, tempat duduk pun tidak lunyai sangat.

Papan pemuka elok, pendingin hawa pun dikatakan sejuk beku. Semua pada kereta adalah standard dan original, itu yang menarik.

Amacam senarai besi Continental ini? Ada rasa nak sambar satu?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved