fbpx

Rentas negeri: Tangguh dulu konvoi, beri peluang orang balik kampung

212015-konvoi-lumba-haram.jpg
Pihak polis akan melakukan pemantauan secara terperinci bagi memastikan orang ramai mematuhi peraturan. - Foto ihsan Malay Mail

KEBENARAN rentas negeri diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini disambut baik majoriti rakyat.

Apa tidaknya, ramai kalangan kita sudah menunggu sekian lama bagi mendengar khabar gembira itu.

Golongan paling teruja sudah pasti mereka yang tinggal berjauhan dengan ibu bapa dan sanak saudara.

Namun, terdapat satu lagi golongan yang turut tidak kurang gembira dengan pengumuman kebenaran rentas negeri ini. Siapakah mereka?

Mereka ini adalah golongan yang sudah tidak sabar untuk mengikuti konvoi sama ada berkereta atau bermotosikal.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. - Foto fail ihsan Malay Mail
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. – Foto fail ihsan Malay Mail

Konvoi rentas negeri

Pemerhatian penulis di media sosial mendapati sudah ada beberapa group telah melakukan aktiviti konvoi merentasi negeri.

Pada penulis, janganlah terlalu awal melakukan aktiviti konvoi sama ada bermotosikal atau berkereta.

Ini kerana matlamat utama kebenaran rentas negeri bertujuan merancakkan semula sektor ekonomi selain memberi peluang kepada individu yang ingin bertemu ahli keluarga.

Bagaimanapun, pasti ada yang tertanya-tanya mengapa pula aktiviti konvoi perlu ditangguhkan dahulu? Tidakkah itu hak masing-masing?

Benar, itu adalah hak masing-masing. Bagaimanapun, perlu diingat kebanyakan jalan raya utama kini sesak dengan pertambahan bilangan kenderaan.

Maka, adalah tidak sesuai untuk aktiviti konvoi dilakukan selain amat berisiko tinggi berdepan kemalangan jalan raya.

Bayangkan berkonvoi dalam keadaan sesak sebegini? - Foto ihsan Malay Mail
Bayangkan berkonvoi dalam keadaan sesak sebegini? – Foto ihsan Malay Mail

Tips konvoi

Justeru, di sini penulis ingin berkongsi pandangan mengenai do and don’ts dalam menganjurkan aktiviti berkonvoi di waktu terdekat ini.

Pertama, elak penganjuran konvoi di hujung minggu. Ini kerana bilangan kenderaan di jalan raya pada hujung adalah tinggi. Jadi, jangan kita menambah lagi kesesakan lalu lintas ya.

Kedua, pastikan jumlah kenderaan menyertai konvoi tidak terlalu banyak. Ia bukan sahaja membantu mengurangkan pertambahan kenderaan malah, lebih mudah untuk koordinasi.

Ketiga, jangan berlumba di jalan raya. Penulis dapati menjadi trend mereka yang menyertai konvoi berlumba sesama sendiri. Anda bukan sahaja membahayakan diri sendiri tetapi turut melibatkan pemandu lain!

Sentiasa peka di jalan raya bagi mengelak berdepan kecelakaan. - Foto ihsan JPAM Rembau
Sentiasa peka di jalan raya bagi mengelak berdepan kecelakaan. – Foto ihsan JPAM Rembau

Keempat, jangan lupa perbaharui cukai jalan dan lesen memandu. Anda bukan sahaja berisiko berdepan saman tetapi lebih parah jika berlaku kemalangan. Sendiri mau ingat beb!

Kelima, sebaik-baiknya hold dulu rancangan konvoi rentas negeri anda. Percayalah, tidak lari gunung dikejar. Jika tak sabar sangat, lakukan konvoi ke tempat berdekatan sahaja.

Akhir kata, semuanya terpulang kepada anda sama ingin menyertai konvoi rentas negeri dalam waktu terdekat ini atau sebaliknya.

Walau apa jua keputusan, sentiasa letakkan tahap keselamatan sebagai aspek paling penting ketika berkonvoi.

Semoga urusan kita semua dipermudahkan dan jumpa lagi!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved