fbpx

Mazda6, old school, MPV, CX-9, semua ada bawah RM30k!

mazda rm30k thumb

JIKA Itali ada jenama kereta untuk enthusiasts iaitu Alfa Romeo, Jepun juga ada beberapa nama. Selain Subaru, Mazda boleh dikatakan jenama untuk pemandu tegar, salah satu sebab ialah pendekatan berbeza yang mereka ambil untuk membina sesebuah model.

Namun bukan semua orang mahu membeli Mazda baharu, ada yang mencari di pasaran terpakai. Mungkin untuk dijadikan kereta kedua, kereta hobi atau sekadar mahu kurangkan belanja bulanan.

Apa pun, di sini kami senaraikan tujuh Mazda pilihan yang boleh anda lihatkan, mana tahu ada yang berkenan dengan jiwa!

1. Mazda6 – RM23,800

Merupakan model yang telah banyak membantu Mazda mula membuat keuntungan, dan antara sedan paling cantik pada masa itu. Ini kerana pereka bentuknya, Moray Callum seorang yang agak terkenal dan berpengalaman juga.

Untuk harga RM23,800 dengan kereta tahun 2008 dan enjin 2.5-liter, dikira agak rendah. Sebab utama ialah kapasiti enjin besar yang kurang permintaan di pasaran terpakai.

Perbatuan kereta ini sekitar 180,000km, ada sunroof, keadaan baik, enjin dan kotak gear lancar katanya. Boleh pergi tengok ni.

2. Mazda Fighter – RM19,999

Sebuah trak pikap yang agak ‘sejuk’ sebab tak ramai yang berkenan. Jadi untuk harga itu, rasanya boleh runding lagi.

Zaman ini Mazda banyak berkongsi teknikal dengan Ford, dan ini menjadikan alat gantinya tidak begitu sukar dicari. Kalau tak jumpa barang di kedai Mazda, boleh cari di Ford.

3. Mazda CX-9 – RM25,000

Model 2008 dan menariknya, harga cuma RM25,000. Agak rendah untuk sebuah SUV mewah tujuh tempat duduk.

Ia menggunakan enjin 3.7-liter. Ya, maka inilah sebabnya harganya jatuh agak mendadak, malah lebih rendah dari Mazda6 tadi.

Tapi harus diingat, Mazda CX-9 ini sangat sedap dipandu dan selesa juga untuk penumpang. Kena berani lebih sikit, dan pastikan anda tahu mana tempat untuk selenggara, rasanya tiada masalah.

4. Mazda 808 – RM19,000

Pemilik mengiklankannya sebagai Mazda Capella, tetapi setahu kami ini ialah model 808. Sesuai untuk mereka yang kaki old school dan berminat untuk jadikan kereta hobi.

Mengikut iklan lagi, kereta dalam keadaaan ‘running condition’ dan tiada karat. Jika benar, memang dan cantik sangat ni, tinggal nak sambung jaga sahaja.

Buat touch-up sikit dah boleh join kelab klasik kemudian lepak di Art of Speed!

5. Mazda 323 – RM10,777

Juga dikenali sebagai Mazda Lantis, model keluaran 1996. Masa baharu dulu, siapa pakai kira playboy habis!

Direka untuk menyaingi dominasi model-model dari Toyota dan Honda, dan kami rasa Mazda agak berjaya dengan Lantis 323 ini kerana rekaannya cukup sporti dengan rupa depan ala Ferrari tahun 1980-an.

Ini merupakan model pengganti kepada Familia 323 (Astina) dengan lampu depan ‘pop-up’. Harga lebih kurang RM11k kami rasa cukup berbaloi kalau kereta ‘running condition’.

6. Mazda Jumbo 1000 – RM11,777

Satu lagi kereta old school. Harga yang ditawarkan pun cukup menarik, tak perlu runding pun dah okay.

Cuma pastikan tiada karat pada badan dan kerosakan teruk pada enjin.

Aspek lain biasanya boleh diusahakan dan jika anda dalam komuniti kereta klasik, mereka pasti dapat membantu.

7. Mazda 5 MPV – RM28,900

Antara MPV awal dari Mazda, dan dengan kapasiti enjin 2.0-liter, cukai jalannya kira munasabah dan tidak terlalu tinggi.

Walaupun sebuah kenderaan keluarga, dapat dilihat tempat duduknya masih dalam keadaan baik, kusyen tidak terlalu kendur dan penyek.

Harga RM29k itu tidak terlalu mahal dan tidak terlalu murah. Pastikan barang seperti sunroof tidak bocor dan semua mekanikal berfungsi dengan baik.

Panel badan juga perlu diperiksa agar dalam keadaan baik, kerana alat ganti model ini tidak begitu mudah dijumpai.

Amacam senarai kali ini? Agak menyeluruh, ada yang berkenan?

Rata-rata Mazda yang dikeluarkan pada tahun 2010 ke atas mempunyai enjin yang agak tahan lasak dan paling penting, sedap dipandu.

Jemput tonton video di bawah untuk lebih maklumat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved