fbpx

Belajar ‘life hack’ memandu dengan Volvo XC40 Recharge T5 – Pandu uji

volvo xc40 recharge t5 05

BERAPA jauh boleh kita pergi dengan satu tangki petrol? Bergantung kepada jenis kenderaan; sebagai contoh Perodua Myvi dengan kapasiti 36 liter boleh pergi sejauh 468km jika kita memandu dengan kecekapan purata 13km/liter.

Bagi Volvo XC40 ini pula, walaupun tangkinya cuma 49 liter, jika dipandu pada kecekapan 13km/liter, anda bukan hanya boleh pandu sehingga 637km, malah lebih lagi. Anda mahu pandu sehingga 800 atau 900km pun tiada masalah.

Dengan syarat, anda rajin mengecaj bateri hibrid padanya. Life hack?

Sebenarnya ini bukanlah ‘life hack’, tetapi ini cara yang tepat memandu mana-mana model PHEV. Anda kena rajin mengecaj baterinya bila berpeluang agar anda dapat memaksimakan manfaat yang ditawarkan kenderaan sebegini.

Ya, hari ini kita melihat Volvo XC40 Recharge T5, iaitu salah satu model plug-in hibrid (PHEV) dalam pasaran.

Dengan XC40 ini, penulis dapat ‘menambah’ Range atau jarak pemanduan yang dipaparkan tanpa mengisi minyak. Pulang ke rumah, caj sahaja bateri. Maka anda dapat terus memandu lebih jauh tanpa menggunakan petrol.

Maka sebab inilah setangki petrol boleh pergi beratus-ratus kilometer. Malah jika anda memandu setiap hari tapi isi minyak sebulan sekali pun tiada masalah.

Dengan syarat anda pandu kurang 30km satu hala, caj bateri di pejabat, dan caj semula selepas pulang ke rumah.

Kenapa 30km? Volvo menyatakan XC40 T5 ini mempunyai jarak EV 45km dengan bateri penuh, tapi dari pengalaman penulis, hanya mampu mencapai kira-kira 32 hingga 35km. Dan ini normal, kita tak akan dapat jarak penuh seperti yang dinayatakan oleh pengeluar, hampir mustahil.

Secara keseluruhan, dengan isi petrol seperti biasa, caj penuh beberapa kali selama seminggu dan pemanduan bercampur perlahan dan laju, penulis dapat bacaan serendah 6.9 liter/100km bersamaan 14.5 km/liter.

Ini boleh dikatakan satu angka yang sangat baik jika mengambil kira beratnya yang hampir 1.9 tan, prestasi yang ditawarkan, serta tetap selesa setiap masa.

Untuk pengecasan pula, XC40 ini didatangkan dengan kabel pengecaj 3.7kW AC, dan jika dicaj dengan pengecaj berkapasiti 3.7kWh, ia akan mengambil masa kira-kira tiga jam untuk penuh.

Tetapi dengan soket domestik biasa (2.3kW), pengecasan akan mangambil masa sehingga lima jam.

Mentaliti berubah

Selain dari rajin mengecaj, mentaliti juga seakan-akan berubah apabila memandu Volvo XC40 Recharge T5 ini. Enjin 1.5-liter turbo petrol padanya menghasilkan 177hp dan 265Nm tork, kemudian dibantu oleh motor elektrik dengan output 80hp, dikira agak berkuasa.

Tapi entahlah, mentaliti penulis yang biasanya sukakan pemanduan sporti ‘rela’ berubah mengikut rentak XC40 ini.

Bukan sahaja kerana ianya sebuah hibrid maka kita sentiasa menjaga kaki kanan serta memantau kecekapan penggunaan tenaga, tetapi juga dek kerana sifat Volvo XC40 itu sendiri. Volvo moden secara umumnya sangat selesa bukan sahaja untuk dipandu, malah jadi penumpang.

Ibaratnya jika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, anda mahu pandu lebih perlahan dan mungkin ambil jalan lebih jauh.

Kemasan kulit, tema warna kabin, sistem penapis udara untuk penghawa dingin, bahan-bahan yang digunakan, semuanya menyumbang kepada rasa selesa dan nyaman dalam kereta. Ia bukanlah empuk seperti Rolls-Royce, tapi anda rasa tenang walaupun untuk perjalanan jauh.

Seperti dikatakan tadi, varian Recharge T5 ini dikuasakan oleh enjin 1.5-liter dan motor elektrik, yang hanya menghantar kuasa ke roda depan melalui kotak gear dwi-klac 7-kelajuan.

Kotak gear ini cukup pantas tetapi masih lancar menyampaikan kuasa, memberikan pecutan yang terasa efisyen dan tiada pembaziran kuasa.

Suspensi boleh dikatakan lembut dan ke arah keselesaan, tetapi jika anda mahu, XC40 Recharge T5 ini masih boleh dipandu laju sambil mengukir selekoh. Yang penting input stereng anda kekal lancar dan tersusun.

Ibarat anda rancang segala pergerakan, tidak tergopoh-gopoh dan tiada perubahan ‘last minute’.

Gaya kemas Scandinavian

Walaupun Volvo XC40 ini sudah berada dalam pasaran beberapa tahun dan menerima beberapa varian termasuk EV, rupa ini masih tampak segar dan baharu. Ini kerana Volvo mengambil pendekatan rekaan ringkas dan minimalis, tidak terlalu ‘sibuk’ dan bercelaru yang hanya akan bertahan beberapa tahun.

Pakej R-Design menaikkan lagi seri SUV ini berserta rim lima bilah bersaiz 19-inci yang dibaluti tayar Pirelli P Zero berprofil 235/50.

Rekaan dalam kabin juga menggunakan falsafah sama; ringkas dan minimalis. Tetapi mungkin terlalu minimalis hinggakan segala kawalan penting seperti pendingin hawa pun tersorok dalam skrin infotainment.

Ini sahaja rasanya antara satu benda yang penulis kurang berkenan mengenai XC40 ini dan Volvo lain dalam pasaran sekarang.

Tetapi skrin potret menegak ini sangatlah besar dan jelas, ia responsif, dan mudah difahami walaupun mempunyai banyak maklumat.

Oh ya, anda tidak dapat tombol gear kristal Orrefors seperti model-model PHEV 2.0-liter all-wheel drive. Sebaliknya, anda hanya dapat tombol gear bersegi balutan kulit, tetapi ia masih elektronik.

Ciri keselamatan penuh

Akhir sekali bab keselamatan, dan tak sah jika kita bercakap mengenai Volvo tanpa memetik aspek keselamatan.

Ciri keselamatan pasif seperti biasa adalah tujuh beg udara, Hill Start Assist, Hill Descent Control, EBD, dan lain-lain.

Tetapi paling menarik pada Volvo XC40 ini adalah ciri bantuan pemandu seperti Pilot Assist yang membantu anda mengawal stereng dan pedal minyak, terutamanya di lebuh raya. Dan lebih menakjubkan, ciri bantuan ini boleh berfungsi sehingga kelajuan 200km/j.

Ya betul, anda boleh lepaskan kaki dan tangan (untuk masa terhad) sehingga kelajuan itu, terpulang sama ada anda mahu percaya dengan sistem ini atau tidak. Penulis bukan menyuruh anda lakukan perkara merbahaya, tetapi cuma memberitahu kemampuan Pilot Assist.

Untuk lebih komen mendalam dan aksi pandu uji Volvo XC40 Recharge T5 ini, anda boleh tonton video di bawah:

Spesifikasi Volvo XC40 Recharge T5 R-Design

Harga: RM245,818.90
Enjin: 1.5-liter 3-silinder petrol turbo
Kotak gear: Automatik dwi-klac 7-kelajuan
Kuasa: 177hp @ 5,800rpm
Tork: 265Nm @ 1,500rpm
Output motor elektrik: 160hp
Jarak pemanduan mod EV: 45km

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved