fbpx

Kia Carnival 2022: Ibarat pesawat peribadi dengan empat tayar – Pandu uji

kia carnival cbu 2022 01

KIA Carnival termasuk dalam situasi dimana rakyat Malaysia sering membeli kereta mengikut persepsi umum. “Beli jenama ini saja senang, rekod baik, tak mudah rosak”, “jangan beli jenama ini, alat ganti mahal dan susah dapat”.

Masalah dengan persepsi ini adalah, ia biasanya persepsi lapuk yang bawaan mulut dari ayah kita atau jiran-jiran. Ia tidak semestinya betul dan tidak semestinya salah. Yang pasti, ia biasanya tidak begitu relevan.

Sayang sekali Kia Carnival termasuk dalam kategori negatif untuk persepsi tadi. Adakah ia benar?

Senang cerita, kita sudah di penghujung 2022 dan sedang memasuki ke tahun 2023, belum ada kereta terbang yang benar-benar menjadi, tapi mari kita jadi pengguna bijak dan tidak terperangkap dalam tahun 2008.

Tiada lagi ‘Grand’, hanya Kia Carnival

Kia Carnival dan model-model lain jenama ini telah mempunyai wajah global malah kualiti binaan juga sangat tinggi dan premium.

Lihat sahaja pada gril depan dan lampu utama Carnival 2022 ini, semuanya nampak sofistikated dan mahal. Ya, versi CKD ini berharga lebih dari RM250,000 tetapi rekaan keseluruhannya nampak ia berharga jauh lebih mahal.

Begitu juga rekaan sisi pada tiang-C dimana terdapat satu bilah yang memisahkan dua cermin sisi belakang, ia tampak begitu unik, berani, dan premium.

Dari jauh, rekaan ini bersama dengan cermin depan yang lebih bersudut serta hud depan yang besar dan hampir rata memberikan Carnival gaya hampir sebuah SUV Amerika. Dalam erti kata lain, imejnya lebih rugged dan tidak seperti van tradisional.

Untuk Kia Carnival 2022 ini, penulis berani jamin tiada siapa pun yang akan kata ia buruk. Buktikan penulis salah.

Kokpit seperti dalam pesawat

Rasa premium dan kualiti binaan baik tadi lebih terasa di bahagian dalam. Anda akan disambut dengan warna coklat cerah yang cukup mewah, dan panel skrin digital melintang yang moden. Berbeza sungguh dengan Carnival 2017 yang tidak berapa lama dulu.

Kemudian tempat duduk depannya terasa seperti anda memikul tugas besar macam ‘pilot darat’: mengoperasikan kenderaan besar berteknologi sambil membawa beban (penumpang) yang banyak. Carnival ini juga tidak ringan ya, ia seberat 2,129kg tanpa penumpang.

Malah, dengan lebar hampir dua meter, terdapat ‘halal gap’ yang cukup besar antara pemandu dengan penumpang depan. Dengan papan pemuka dan konsol tengah yang lebar ini, ia mengingatkan penulis seperti dalam kokpit helikopter VIP atau jet peribadi mewah.

Oh ya, rasa macam ‘pilot darat’, bukan?

Enjin 2.2-liter diesel yang padu

Dan walaupun anda ada tanggungjawab dan beban yang besar untuk dipikul, jangan risau kerana powertrain Carnival ada untuk menjadi kawan karib anda.

Enjin 2.2-liter diesel dengan 199hp dan 440Nm yang melimpah-ruah membuatkan MPV bersaiz Amareka ini terasa ringan dan mudah untuk digerakkan. Mana tidaknya, tork maksima 440Nm itu hadir pada rpm serendah 1,750!

Dipadankan pula dengan kotak gear automatik 8-kelajuan, pecutan Kia Carnival ini sangat bersahaja, lancar, dan mampu membuatkan anda gerun melihat angka kelajuan meningkat melebihi had laju.

Tiada istilah berat atau lemau dalam kamus hidup Carnival ini, dan penulis juga telah menguji prestasinya dengan tiga penumpang bersama bagasi di Lebuhraya Karak. MPV ini mendaki Bukit Tinggi dan ‘mengukir’ jalan berliku ibarat jet peribadi dengan empat tayar.

Cuma tiada enjin turbin dan sayap sahaja.

Oh, jangan risau pula dengan kawalan badan. Penulis memang kagum bagaimana jurutera di Kia dan Hyundai mampu memberikan keseimbangan mantap antara keselesaan dan kawalan badan.

Ingat, MPV ini tidak akan mengambil selekoh seperti Ferrari F8 Tributo atau Porsche 718 Cayman, tetapi asalkan input kaki kanan dan kedua-dua tangan anda kekal tenang dan lancar, Carnival ini tetap mampu dikemudi dengan laju dan terkawal.

Penjimatan juga satu aspek mengagumkan mengenai enjin ini. Walaupun mempunyai berat melebih 2.2 tan, enjin Carnival ini tetap menghirup petrol dengan bersopan dan tidak gelojoh.

Carnival ini selesa meluncur pada 150-160km/j di lebuh raya, tetapi rpm kekal di bawah 3,000 maka anda boleh memperoleh lebih 950km dengan mudah dari tangkinya yang sebesar 72 liter.

Praktikaliti tanpa kompromi

     

Kia Carnival hadir di pasaran Malaysia dengan pilihan model CBU (11 tempat duduk) dan CKD (tujuh dan lapan tempat duduk). Anda rasa ruang akan menjadi masalah padanya?

Ya, tidak sama sekali.

Walaupun kesemua 11 tempat duduk digunakan, ruang kargo masih luas untuk perjalanan jarak dekat. Sudah pasti anda tidak akan boleh membawa 11 penumpang berserta bagasi masing-masing.

Tetapi tiada masalah untuk versi tujuh dan lapan tempat duduk. Kabin cukup luas, anda mudah bergerak antara baris kedua dan ketiga, dan terdapat banyak pelarasan bergantung kepada keperluan.

Bagi penulis, versi lapan tempat duduk paling ideal untuk kegunaan keluarga, manakala versi 11 tempat duduk lebih kepada kenderaan shuttle, sebagai contoh untuk kegunaan syarikat membawa pekerja.

Tetapi versi tujuh tempat duduk pula paling VIP kerana baris kedua dilengkapi tempat duduk kapten Premium Relaxion. Ianya tempat duduk jenis kelas perniagaan lengkap dengan ciri pemanas, penyejuk, dan dengan satu sentuhan butang, mampu dibaringkan dalam keadaan paling relaks.

Masih ingat, penulis kata ibarat memandu jet peribadi?

Berbaloi?

Jika anda mahukan kenderaan yang luas, selesa, mampu memuatkan lebih tujuh orang, inilah dia pilihan terbaik. Terus-terang penulis katakan.

Ia cukup besar, tetapi mudah dipandu. Berkuasa, tetapi masih menjimatkan. Agak laju, dan masih selesa untuk semua penumpang.

Untuk maklumat lanjut mengenai spesifikasi, anda boleh baca laporan pelancaran di sini.

Spesifikasi Kia Carnival 2022

Harga: RM196,340.80 hingga RM261,228.80
Enjin: 2.2-liter diesel turbo, 4-silinder, suntikan bahan api
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 199hp @ 3,800rpm
Tork: 440Nm @ 1,750rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved