fbpx

Lexus ES250 F Sport pencabar sedan Jerman? – Pandu uji

lexus es250 f sport 04

APABILA kita hendak membeli kereta bernilai lebih RM300,000, kita cenderung mahukan sesuatu yang menonjol. Sebolehnya bila balik ke rumah, jiran akan menegur, “Wah, cantiknya Mercedes baru abang Man!”, atau “Amboi beli BMW 5-Series baru nampak, berapa harga ni?”

Tetapi jika kita balik ke rumah dan jiran menegur, “Lawa kereta baru kau Man, kereta apa ni?” Ada masalah di situ.

Kereta yang anda beli tidak cukup menonjol atau tidak mempunyai identiti yang jelas. Ia mungkin boleh jadi perkara yang negatif, atau positif, bergantung kepada personaliti anda.

Jadi ini yang ditafsirkan oleh Abang Syamsul kita.

Lexus ES250 dibina pada pelantar Global Architecture K (GA-K) dan membawakan rekaan cukup moden. Varian F Sport yang kami uji ini dilengkapi lampu LED three-beam yang begitu tajam bucu-bucunya, mengapit gril ‘spindle’ yang besar di tengah-tengah.

Warna putih White Nova Glass ini khas untuk F Sport, dan varian ini juga mendapat rim 19-inci dengan warna Dark Premium Metallic. Cukup kontra di situ.

Bahagian dalamnya sedikit ‘kasanova’ dengan balutan kulit merah Flare Red untuk tempat duduknya, dan dipadankan dengan trim aluminium di papan pemuka. Tetapi jika anda tidak tahan dengan warna merah ini, masih terdapat warna hitam biasa untuk dipilih.

Tetapi kabin Lexus ES250 ini cukup mewah dan terasa berkualiti tinggi, selesa untuk diduduki dalam perjalanan jauh. Cuma untuk pemandu, terlalu banyak butang fizikal yang mungkin nampak kurang kemas dan memerlukan masa untuk anda menghafal lokasi-lokasinya.

ES250 F Sport dikuasakan oleh enjin 2.5-liter Dynamic Force 4-silinder, menjana 204hp dan 247Nm tork. Enjin dengan suntikan terus bahan api ini digandingkan dengan kotak gear automatik Direct Shift 8-kelajuan, menghantar kuasa ke roda depan.

Ya, ianya sebuah jentera FF walaupun mempunyai rupa seperti ianya pacuan roda-belakang (FR). Mungkin Lexus ES250 ini lebih sesuai dibandingkan dengan Volvo S90?

Teknologi-teknologi utama pada ES250 F Sport termasuklah skrin infotainmen 12.3-inci yang besar gedabak dengan paparan warna jelas, sistem navigasi, ciri keselamatan Lexus Safety System+ (LSS+), dan generator ion negatif Nanoe-X yang menapis udara luar sebelum masuk ke dalam kabin.

Kereta ini juga mempunyai pengesan mendongak, jadi ia akan membunyikan siren secara automatik jika ia diangkat atau ditunda tanpa kebenaran. Bijak, kan?

Ciri menarik juga pada ES250 yang hanya ada pada F Sport ialah meter yang boleh bergerak menggelungsur ke tepi. Ianya mula digunakan pada supercar LFA, dan meter ini bergerak ke kanan dalam mod tertentu untuk membolehkan anda melihat lebih banyak maklumat di bahagian kiri.

Bukanlah suatu ciri teknikal yang memberi kesan kepada pemanduan, tetapi ianya mampu membuatkan anda atau penumpang berkata “Wow,” terutama sekali semasa kali pertama melihatnya.

Ikuti apa komen Abang Syamsul kita mengenai Lexus ES250 ini, adakah ia cukup berkemampuan bersaing dengan sedan-sedan Jerman?

Spesifikasi Lexus ES250 F Sport

Harga: RM345,134
Enjin: 2.5-liter Dynamic Force 4-silinder
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 204hp @ 6,600rpm
Tork: 247Nm @ 5,000rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved