fbpx

Pandu uji: Ini persamaan antara Isuzu D-MAX X-Terrain 3.0 dengan sebiji burger wagyu

isuzu d-max thumb

TRAK pikap boleh dikatakan seperti burger kerana ada beberapa bahan penting yang perlu ngam/serasi, baru jadi sedap. Untuk membuktikan kepada anda, kami ada Isuzu D-MAX X-Terrain 3.0, varian tertinggi untuk D-MAX kali ini.

Ianya model serba baharu, menawarkan saiz terbesar dalam kelasnya dan hadir dengan semua ciri keselamatan terkini. Kabin pula selesa dan mewah, hampir seperti sebuah SUV.

Dan Abang Shamsul ingin menyamakan setiap elemen Isuzu D-MAX dengan bahan-bahan dalam sebiji burger.

Daging – enjin

Kekal dengan 3.0-liter 4JJ3-TCX, dikekalkan kerana terbukti berkuasa dan lasak. Ia berkuasa turbo, menghasilkan 190PS dan 450Nm. Tork setinggi 450Nm ini membuatkan ia sedap dipandu, dan kuasa disalurkan ke semua roda melalui kotak gear automatik 6-kelajuan.

Pengunci pembeda belakang ditambah untuk lebih keupayaan off-road. Sementara itu, kedalaman meranduk air juga dipertingkat, sekarang sehingga 800mm. Setakat banjir kilat, tak risau!

Roti – badan

Seterusnya, burger sedap macam mana pun, bun (roti) kena cantik. Dalam kes trak pikap ini, bun ialah badannya.

Isuzu D-MAX X-Terrain dilengkapi tailgate dengan gas strut yang memudahkannya ia dibuka dan ditutup. Terasa ringan, boleh guna satu tangan sahaja!

Ruang kargo belakang juga mempunyai dulang (tray) khas yang boleh ditarik dan dikunci, memudahkan anda mengisi barang.

Rekabentuk depan D-MAX ini ‘semakin cantik, semakin canggih, semakin ranggi’ bak kata Abang Shamsul.

Tempat duduk belakang boleh diturunkan untuk lebih praktikaliti. Dan ciri Passive Entry and Start – membolehkan enjin dihidupkan dari luar (sehingga 20 meter), guna kunci sahaja!

Keju – dalam kabin

Untuk keju pula, kita merujuk kepada kabin trak pikap ini. Untuk Isuzu D-MAX X-Terrain, kabinnya kini lebih mewah. Atas papan pemuka ada warna berbeza yang nampak cantik dan premium. Kemudian, banyak balutan kulit pada tempat duduk dan roda stereng.

Roda stereng mempunyai pelbagai butang. Di sebelah kiri untuk kawalan infotainmen, dan untuk sebelah kanan bagi kawalan Adaptive Cruise Control.

Menariknya, depan belakang D-MAX ini luas!

Varian X-Terrain juga hadir dengan ADAS (Advanced Driver Assist System) bermakna ada Adaptive Cruise Control dan pelbagai ciri lain.

Ini sangat memudahkan untuk pemanduan dan mengurangkan beban pada pemandu kerana ia akan bantu menjaga jarak dengan kereta depan, dan dia sentiasa pastikan kita tidak terkeluar dari lorong.

Jadi, sama seperti burger wagyu yang sedap, Isuzu D-MAX X-Terrain cukup sempurna serba-serbi dan menjadikannya sebuah trak pikap yang berbaloi.

Spesifikasi Isuzu D-MAX X-Terrain

Harga: RM141,938.41
Enjin: 3.0-liter turbodiesel dengan Variable Geometry Turbocharger dan Common-rail Direct Injection
Kotak gear: Automatik 6-kelajuan
Kuasa: 187hp @ 3,600rpm
Tork: 450Nm @ 1,600rpm
Jaminan: 7-tahun tanpa had perbatuan

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved