fbpx

Suzuki SV650 – “Monster” yang kurang diberi perhatian

Suzuki SV650 review 08

SUZUKI SV650 merupakan salah satu daripada enam motosikal baharu yang dibawa masuk oleh pengedar baharu jenama itu (Suzuki Malaysia Sdn Bhd) pada Ogos tahun lalu.

Dalam video tunggang uji terbaharu, Mr Rocket mendakwa bahawa model naked itu kurang diberi perhatian jika dibandingkan dengan dua model saiz pertengahan Suzuki yang lain iaitu GSX-S750 dan V-Strom 650XT. Agak-agak kenapa ya?

Tidak pasti kenapa, namun SV650 tidak wajar dipandang rendah kerana ia mempunyai beberapa kelebihan untuk membolehkannya bersaing dalam pasaran Malaysia. Pertama sekali, ia merupakan antara model paling mampu milik dalam segmennya dengan harga bermula dari RM37,289.

Bukan itu sahaja, Mr Rocket juga mendakwa ia membuatkan penunggang kelihatan lebih kacak. Malah, dengan bingkai dan rim berwarna merah, tidak mustahil ada yang menyangka bahawa ia adalah Ducati Monster.

Dalam erti kata lain, SV650 sesuai untuk mereka yang inginkan Monster tetapi tidak mampu untuk mengeluarkan belanja yang besar untuk memiliki jentera dari Itali itu. Bak kata orang, ada gaya pun sudah memadai.

Tambah penunggang uji Engear itu, sifat SV650 yang “basic” dan “raw” secara tidak langsung membuka ruang kepada pemilik untuk memodifikasi jentera ini mengikut selera masing-masing. Sebagai contoh, fork teleskopik depan boleh ditukarkan dengan fork daripada GSX untuk prestasi redaman yang lebih mantap.

Selain itu, sistem ekzos juga boleh ditukar dengan unit aftermarket yang sudah tentu akan menghasilkan ‘ngauman’ yang akan menjadi halwa telinga. Namun, Mr Rocket menganggap bahawa bunyi yang dihasilkan oleh sistem ekzos standard itu sudah cukup bagus.

Sebaik sahaja mula menunggangnya, motosikal ini tidak selebar yang disangka, dengan rekaan ergonomik yang membuatkan penunggang terasa lebih santai dan selesa. Ini, menurut Mr Rocket, memudahkan penunggang untuk menyelit antara kenderaan lain dan mengambil selekoh.

Mengenai enjin V-twin-nya pula, kuasa yang dihamburkan disifatkan lain dari yang lain. Ini kerana penghantaran tork pada julat rendah membuatkan SV650 terasa begitu berkuasa dan responsif. Disebabkan ini, model ini mungkin tidak begitu sesuai untuk dikategorikan sebagai motosikal pemula atau “beginner’s bike”.

Ini ada benarnya kerana ramai penunggang, terutamanya mereka yang baru mendapat Lesen B, menyangka bahawa motosikal kapasiti pertengahan boleh dijadikan sebagai motosikal pemula. Pada pendapat penulis, lebih baik bermula dengan motosikal 250 cc dan apabila sudah cukup berpengalaman, barulah naik taraf kepada model berkapsiti lebih besar.

Nak dengar ulasan lanjut Mr Rocket mengenai SV650? Jom tonton video di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved