fbpx

Porsche 718 Cayman GT4 RS kini di Malaysia – harga dari RM1.55 juta

Porsche 718 Cayman GT4 RS-2

BERSEMPENA pembukaan rasmi pusat Porsche Centre Johor Bahru, Sime Darby Auto Performance (SDAP) turut mengumumkan ketibaan model Porsche 718 Cayman GT4 RS ke pasaran tempatan.

Diperkenalkan di peringkat global pada November tahun lalu, model ini dijual pada harga bermula dari RM1,550,000. Pelanggan berminat boleh mengunjungi pusat Porsche terdekat atau layari https://dealer.porsche.com/my/malaysia/en-GB/718-cayman -gt4-rs.

718 Cayman GT4 RS dibangunkan khusus untuk pemanduan mengujakan dengan badan yang ringkas, casis yang mantap dan ciri aerodinamik yang canggih.

Ia dikuasakan oleh enjin NA 4.0-liter enam silinder boxer yang dikatakan mampu mencapai rev 9,000 rpm. Diambil dari 911 GT3, enjin itu mampu menghamburkan 500 hp dan 450 Nm, 80 hp dan 30 Nm lebih tinggi berbanding output Cayman GT4 standard.

Kuasa disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi dwi-klac PDK tujuh kelajuan. Tiada pilihan transmisi manual enam kelajuan untuk model ini.

Satu ciri menarik adalah liang ambilan udara pada bahagian belakang tingkap pemandu dan penumpang. Ia mampu meningkatkan aliran udara ke bahagian enjin dan menghasilkan bunyi yang lebih mengujakan di telinga pemandu dan penumpang.

Menurut Porsche, berat keseluruhan 718 Cayman GT4 RS adalah hanya 1,415 kg dengan tangki minyak yang penuh. Ini disumbangkan menerusi penggunaan gentian karbon, karpet dan bahan penebat bunyi ringan, cermin ringan dan pembuka pintu jenis kain.

Penambahbaikan aerodinamik pula boleh dilihat pada sayap belakang kekal dengan unjuran berbentuk leher angsa dan penyokong aluminium.

Digabungkan dengan elemen-elemen lain seperti sirip di sekitar gerbang roda depan serta panel bawah badan yang disambung dengan diffuser, jentera ini mampu 25 peratus lebih downforce berbanding dengan GT4 apabila dalam mod Performance.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved