fbpx

Proton bakal buka pusat alat ganti serantau di Kuching

Proton Pusat Alat Ganti Serantau RPC Kuching 01

PROTON mengumumkan bahawa Pusat Alat Ganti Serantau (RPC) baharu mereka yang terletak di Kuching, Sarawak bakal dibuka tidak lama lagi.

Menurut syarikat itu, ia bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi pangkalan pelanggannya yang semakin meningkat di Malaysia Timur.

Kemudahan seluas 28,000 kaki persegi itu mempunyai lebih daripada tiga kali ganda kapasiti penyimpanan daripada setor sebelumnya dan akan berfungsi sebagai pusat pengedaran alat ganti untuk bahagian dan komponen selepas jualan untuk Sabah dan Sarawak.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton, Roslan Abdullah berkata RPC direka untuk memenuhi keperluan pengedar dan pelanggan di Malaysia Timur, selain mengurangkan masa menunggu untuk alat ganti.

“Setelah siap, kami akan mempunyai keupayaan untuk menyimpan sehingga tiga bulan stok, malah boleh juga menerima penghantaran terus alat ganti daripada vendor luar negara,” katanya.

Selain daripada peningkatan ruang dan keupayaan untuk mengendalikan penghantaran terus alat ganti, RPC baharu juga akan dapat menyimpan sehingga enam kontena, membolehkannya menerima berbilang tempahan serentak.

Ia juga akan dapat mengendalikan peningkatan daya pengeluaran, mengurangkan masa yang diperlukan untuk memproses dan menghantar pesanan ke pusat servis/pengedaran.

“Kami menjangkakan untuk melihat peningkatan ketara dalam masa menunggu untuk pembaikian kenderaan kemalangan. Sebagai tambahan kepada tiga bulan stok yang dipegang di RPC, pengedar kami juga dikehendaki mempunyai stok bahagian penyelenggaraan selama tiga bulan.

Ini adalah contoh usaha Proton untuk terus menambah baik perkhidmatan selepas jualan bagi memberikan tahap kepuasan pelanggan yang tertinggi. Kami faham mungkin ramai yang berhati-hati, tetapi saya ingin meyakinkan pemilik semasa dan akan datang, alat ganti tersedia untuk Proton baharu anda”, tambah Roslan Abdullah.

Jualan di Malaysia Timur semakin meningkat

Dalam pada itu, Proton turut menyatakan bahawa jualannya di Malaysia Timur telah meningkat secara progresif sejak 2019, berikutan pelancaran X70 pada Disember 2018.

Jumlah jualan di rantau ini telah meningkat sebanyak 120% dari tahun 2018 hingga tahun 2021, dan dengan angka tempahan yang sihat pada tahun 2022, syarikat menjangkakan pertumbuhan sebanyak 20% lagi dalam jualan tahun ke tahun.

“Bagi pembeli kereta di Malaysia Timur, Proton Saga kekal sebagai model paling popular kami, diikuti dengan Proton X50. Tahun lepas, kami menjual 8,692 unit Proton Saga dan 2,934 unit Proton X50 dan berdasarkan trend tempahan semasa, kami meramalkan jualan masing-masing akan melebihi 10,000 dan 4,200 unit,” kata Roslan Abdullah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved