fbpx

Aston Martin DBX707 mendarat di Malaysia – RM1.098 juta tidak termasuk cukai

01_Aston Martin DBX707 MY Launch

ASTON Martin Kuala Lumpur hari ini melancarkan Aston Martin DBX707 baharu untuk pasaran tempatan. Digelar sebagai SUV mewah paling berkuasa di dunia, ia dijual pada harga bermula dari RM1,098,000 sebelum duti, cukai dan opsyen.

DBX707 mendapat namanya dari jumlah kuasa yang dibawanya. Seperti DBX standard, model ini masih dikuasakan oleh enjin 4.0-liter twin-turbo V8 keluaran Mercedes-AMG namun outputnya telah ditingkatkan dari 550 PS/700 Nm kepada 707 PS dan 900 Nm.

Menurut Aston Martin, peningkatan kuasa ini dicapai menerusi penggunaan pengecas turbo galas bebola (ball bearing) dan kalibrasi enjin baharu.

Tugas untuk menyalurkan kuasa ke roda diserahkan kepada transmisi automatik sembilan kelajuan dengan klac basah dan Limited Slip Differential elektronik (e-diff) belakang yang diperkukuhkan untuk menampung 900 Nm.

Ditambah pula dengan nisbah pacuan akhir yang lebih pendek, gabungan ini membolehkan DBX707 memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 3.3 saat. Kelajuan maksimum pula adalah 310 km/j.

Aston Martin turut mempertingkatkan sistem brek SUV ini menerusi penggunaan cakera brek karbon seramik berukuran 420 mm di depan dan 390 mm di belakang, serta angkup enam piston. Ia bukan sahaja lebih berkuasa, malah lebih ringan sebanyak 40.5 kg berbanding sistem brek standard.

Selain itu, mod pemanduan GT Sport dan Sport + kini mempunyai ciri Race Start, manakala ‘transfer case’ ditala semula bagi mempertingkatkan kawalan sekaligus memberikan pengalaman pemanduan yang lebih natural seperti kereta sport sebenar.

Turut ditambah baik adalah sistem suspensi udara yang kini menampilkan ‘damper valving’ dengan untuk kawalan badan yang lebih baik. Stereng kuasa elektrik juga dioptimumkan bagi mendapatkan tindak balas yang lebih baik terutamanya semasa mengambil selekoh.

Dari segi penampilan, DBX707 boleh dibezakan dengan versi standard menerusi gril yang lebih besar dengan enam bar melintang dan lampu DRL baharu. Lubang ambilan udara baharu, corong penyejukan brek dan splitter baharu pula mempertingkatkan aliran udara bagi tujuan penyejukan dan aerodinamik.

Di belakang, terdapat lip spoiler baharu yang dikatakan dapat mengurangkan efek ‘lift’ dan meningkatkan kestabilan, diffuser yang lebih menonjol serta sistem ekzos quad dengan muncung yang lebih besar.

Masuk ke dalam, anda akan menemui tempat duduk Sport, serta kemasan krom hitam dan hitam satin. Aston Martin menawarkan tiga pilihan kemasan iaitu Accelerate, Inspire dan Sport. Sudah tentu, pelanggan boleh menyesuaikan ruang kabin menerusi perkhidmatan kustom Q by Aston Martin.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved