fbpx

Proton akan mula jual EV jenama smart pada suku keempat 2023

smart #1 01

KERJASAMA antara Proton dan smart Automobile Company dimuktamadkan hari ini dalam satu majlis tandatangan Perjanjian Pengedaran Am yang diadakan di Proton Centre of Excellence.

Menerusi perjanjian ini, Proton akan bertindak selaku pengimport dan pengedar rasmi kenderaan elektrik (EV) premium keluaran smart di pasaran Malaysia dan Thailand. Model smart pertama yang akan dijual oleh Proton iaitu smart #1 akan dilancarkan di Malaysia pada awal suku keempat tahun 2023, diikuti dengan Thailand pada separuh kedua 2024.

“Fasa pertama perniagaan dengan smart bukan hanya tertumpu kepada penjualan semata-mata, tetapi juga mengambil pengetahuan dan pengalaman yang berharga bukan sahaja dari cara pengendalian servis dan pengecasan EV tetapi juga mengubah cara kami berinteraksi dengan pelanggan,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Selain menjual dan menyediakan perkhidmatan selepas jualan untuk kenderaan smart, Proton turut berhasrat untuk melabur dalam rangkaian pengecasan dengan kerjasama pembekal pengecasan tempatan. Ia juga akan menyediakan unit domestik untuk pelanggan yang ingin mengecas EV mereka di kediaman.

Proton merancang untuk memodelkan operasi jualan untuk smart seperti yang dilakukan oleh syarikat tersebut di pasaran lain. Penekanan akan diberikan terhadap integrasi gaya hidup digital dan penyelesaian digital yang merangkumi perancangan perjalanan, ketersediaan pengecas dan pertimbangan pembelian.

Selain itu, Proton juga sedang menerokai peluang untuk menarik bakat muda. Pengeluar kereta nasional itu akan melaksanakan rancangan jangka masa panjang untuk pelestarian dan kecekapan tenaga serta meningkatkan skor ESG-nya bagi menarik minat pekerja industri automotif generasi akan datang.

“Peralihan ke dalam segmen pasaran ini juga akan membantu memacu Proton ke arah menjadi lebih mesra alam dalam semua aspek operasi di samping berusaha untuk membantu Malaysia mencapai sasaran neutraliti karbon menjelang 2050,” tambah Dr Li.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved