fbpx

Kia EV6 dibuka untuk tempahan – EV dengan 321hp, 605Nm, jarak pemanduan 506km, RM300k

kia ev6 malaysia 2022 01

SELEPAS lebih setahun membuat kemunculan globalnya, kini Kia EV6 mendarat di Malaysia untuk pelancaran rasmi. Seperti boleh diteka pada namanya, EV6 merupakan sebuah kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) dan ia telah memenangi banyak anugerah seperti 2022 Reddot “Best of the Best Car Design” dan 2022 European Car of the Year.

Pengedar baharu kenderaan Kia di Malaysia, Dinamikjaya Motors Sdn Bhd kini mengumumkan EV6 sedia untuk tempahan.

Mari kita lihatkan perincian EV terbaharu di negara ini. Kia EV6 dibina pada platform Electric-Global Modular Platform (E-GMP) iaitu pelantar khas untuk kenderaan elektrik.

Ia dikuasakan oleh dua motor elektrik, menjadikan Kia EV6 sebuah kenderaan pacuan semua-roda (AWD). Motor di depan menghasilkan 99hp/255Nm manakala unit di belakang menjana 221hp/350Nm. Output keseluruhan adalah 321hp dan 605Nm tork.

Kuasa dibekalkan oleh bateri 77.4kWh yang mampu memberikan jarak pemanduan sehingga 506km untuk setiap caj penuh.

Dari segi prestasi, Kia EV6 mampu memecut ke 100km/j dalam 5.2 saat manakala kelajuan maksima ialah 183km/j.

Untuk pengecasan pula, menggunakan AC (Type 2) akan mengambil masa sekitar tujuh jam tetapi dengan pengecasan pantasn DC (CCS2), ia hanya akan mengambil masa 18 minit untuk bateri mencapai 80 peratus dari 10 peratus.

Kia EV6 nampak agak futuristik kerana ia menggunakan bahasa rekaan baharu “Opposite Under” yang membawakan konsep fokus kepada manusia, rekaan progresif, dan kuasa elektrifikasi.

Profil sisi EV6 menampakkan inspirasi rekaan crossover dengan garisan-garisan tajam dan perincian berteknologi tinggi yang memberikan imej aerodinamik. Spoiler bumbung padanya mempunyai laluan yang akan mengalirkan udara ke cermin seterusnya turun ke spoiler bawah di but.

Rekaan dalaman pula cukup luas dan versatil dengan penggunaan ruang yang baik. Ini disumbangkan oleh penggunaan platform E-GMP dan jarak roda 2,900mm. Ruang kargo adalah sebanyak 250 liter dan memandangkan tiada enjin di depan, terdapat tambahan 20 liter ruang di bawah hud depan.

Selain itu, Kia EV6 dilengkapi paparan infotainmen sebesar 12.3-inci yang menyokong Android Auto dan Apple CarPlay, pengecasan tanpa-wayar, dan sistem audio Meridian dengan 14 pembesar suara.

Sistem keselamatan Advanced Driver Assistance System juga hadir sebagai standard, yang merangkumi:

High Beam Assist (HBA)
Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)
Rear Cross-Traffic Collision Assist (RCCA)
Blind-Spot View Monitor (BVM)
Lane Keeping Assist (LKA)
Driver Attention Warning (DAW)
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) dengan Junction Turning.

Kia EV6 baharu ini merupakan unit CBU (diimport sepenuhnya) dari Korea dan boleh dipilih dengan lima warna – Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Runway Red, Yacht Blue dan warna khas Moonscape.

Tempahan kini dibuka, dengan harga RM300,688. Kia EV6 dilindungi dengan jaminan 5 tahun (atau 150,000km) dengan jaminan bateri sehingga 7 tahun atau 150,000km yang mana terdahulu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved