fbpx

Perodua Kancil The Grasshopper jentera drag dengan kos modifikasi RM75k

perodua kancil drag cmt garage 01

BAGI peminat sukan perlumbaan drag, Perodua Kancil masih menjadi buruan kerana beberapa faktor seperti harga alat ganti yang masih berpatutan dan casis yang ringan.

Dipadankan dengan enjin yang telah dimodifikasi, ia memberikan prestasi keseluruhan yang menarik untuk sukan ini.

Kancil berwarna hijau ini dimiliki oleh saudara Che Mat dari CMT Garage Performance. Diberi nama The Grasshopper, modifkasi dan naiktaraf jentera ini dibuat olehnya sendiri dan dibantu tenaga kerja CMT Garage Performance.

Proses pembentukan semula casis boleh dikatakan agak ekstrim, melibatkan kerja-kerja pemotongan dan pematerian pada bahagian-bahagian tertentu bagi mendapatkan berat yang minima. Roll-cage kustom juga ditambah untuk mengekalkan keteguhan casis.

Di bahagian enjin pula, bloknya ditukar sebelum melalui proses rebore dengan memasukkan omboh Wilson Forged. Ia kemudian diberikan intake manifold dari Velocity, throttle body Mitsubishi Evo 3, paip intercooler jenis stainless steel, dan injap blow-off Tial Sport 50mm.

Pelaras bahan api adalah dari AVS dan kesemua ini disempurnakan dengan sistem ekzos saluran terus bersaiz 3-inci. ‘Otak’ kepada sistem enjin adalah ECU Link Monsoon manakala kotak gear jenis dogbox dibangunkan khas oleh Che Mat sendiri.

Untuk menyalurkan kuasa ke jalan dengan sebaiknya, Kancil The Grasshopper ini dipasang dengan suspensi Traction Pro, dan tayar slick Mickey Thompson serta rim bersaiz 13-inci.

Akhir sekali, ruang kabin dipasang dengan meter tambahan Racedash, stereng OMP, dan beberapa komponen keselamatan penting untuk perlumbaan.

Pembangunan Kancil hijau ini menelan belanja hampir RM75,000 dan mengambil masa kira-kira enam bulan untuk disiapkan.

Pencapaian terbaik The Grasshopper ialah 7.5 saat untuk drag 200 meter kategori 2WD Pro Drag.

Berminat membina dan kustom sendiri jentera drag anda? Boleh hubungi dan CMT Garage Performance dan berbincang dengan saudara Che Mat.

Gambar oleh: Raziman Sipico

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved