fbpx

Lotus Emira dipertonton di Malaysia – 3.5 supercaj V6, 400hp, pilihan manual 6-kelajuan, RM1.13 juta

lotus emira 2022 02

LOTUS Emira akhirnya mendarat di Malaysia. Ia bukan pelancaran rasmi, tetapi sesi pratonton yang dibuat oleh Lotus Cars Malaysia hujung minggu ini (9 dan 10 April) di bilik pameran mereka di Bukit Jelutong, Shah Alam.

Lotus Emira ditawarkan dengan dua pilihan enjin di peringkat global iaitu unit 3.5-liter V6 supercaj (dari model Exige dan Evora sebelum ini) dan enjin 2.0-liter turbo 4-silinder dari AMG.

Tetapi buat masa ini, pasaran Malaysia mendapat Lotus Emira First Edition dengan enjin V6, dengan harga RM1,131,800.

Mahal? Anda harus faham Lotus Emira kini bukan lagi kereta sports “toy” yang sangat hardcore seperti Elise dan Exige, tetapi kini sebuah jentera lebih “matang” seperti Porsche Cayman dan BMW M2.

Lotus Emira juga merupakan model terakhir dengan enjin pembakaran dalaman (ICE), kerana syarikat itu akan semakin fokus ke arah elektrifikasi selepas ini.

Di belakang kabin Emira ini ialah enjin 3.5-liter V6 dengan supercharger Edelbrock 1740, menjana 400hp dan 420Nm tork. Kotak gear adalah manual 6-kelajuan sebagai standard.

Mahu automatik? Anda akan dapat automatik 6-kelajuan (tambahan RM15,000) berserta lebih tork iaitu 430Nm.

Lotus Emira mampu memecut ke 100km/j dalam masa 4.3 saat (4.2 saat untuk automatik) manakala kelajuan maksima ialaha 290km/j.

Pilihan powertrain AMG 2.0-liter turbo dengan kotak gear DCT dilaporkan akan tiba ke sini kemudian.

Emira dibangunkan dari casis baharu Lotus Sports Car Architecture yang juga menggunakan teknologi aluminium bonded extruded seperti Elise. Ia menggunakan suspensi double-wishbone untuk semua penjuru dan stereng berkuasa hidraulik.

Jentera sports ini mendapat lampu depan dan belakang LED dengan DRL, tip ekzos titanium, rim bilah-V 20-inci (berwarna perak atau hitam), dan boleh dipilih dengan empat pakej kemasan luaran.

Bahagian dalaman Emira tidak begitu “kosong” seperti Exige dan Elise, sebaliknya mendapat pilihan balutan kulit atau Alcantara, stereng flat-bottom, paparan instrumen TFT 12.3-inci, dan unit infotainmen 10.25-inci.

Terdapat juga tempat duduk berkuasa 12-arah dengan fungsi memori, sistem pendingin hawa automatik, keyless start, cruise control, dan pilihan mod pemanduan.

Seperti disebut tadi, First Edition hadir dengan beberapa pakej iaitu:

Design Pack: cermin privasi, pedal sports, balutan siling Alcantara, pilihan warna untuk angkup brek.
Convenience Pack: pengesan parkir depan, kamera undur, penggilap cermin auto, jaring ruangan kargo, lencana FE.
Drivers Pack (Tour): Tayar Goodyear Eagle F1  Supersport.
Drivers Pack (Sport): Tayar Michelin Pilot Sport Cup 2.

Oh ya, Lotus Emira juga hadir dengan ADAS yang merangkumi sistem seperti adaptive cruise control, anti-collision system, fatigue alert, road sign information, vehicle speed limiter, lane departure warning, rear cross-traffic alert, dan lane change assist.

Jika anda ingin melihat Lotus Emira dengan lebih dekat pada hujung minggu ini, bolehlah ke 43, Jalan Astaka U8/84A, Bukit Jelutong, Shah Alam.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved