fbpx

VW Tiguan Allspace facelift dilancar: Elegance dan R-Line 4MOTION, harga dari RM174k

volkswagen tiguan allspace facelift w 04

VOLKSWAGEN Passenger Cars Malaysia (VPCM) hari ini melancarkan Tiguan Allspace facelift 2022. SUV tujuh tempat duduk ini merupakan model pemasangan tempatan (CKD) dan hadir dengan dua varian seperti berikut:

Tiguan Allspace Elegance: RM174,475
Tiguan Allspace R-Line 4MOTION: RM219,443

Sokongan selepas jualan merangkumi penyelenggaraan percuma selama tiga tahun, jaminan lima tahun tanpa had perbatuan dan bantuan tepi jalan untuk lima tahun.

Dengan facelift ini juga, VPCM turut berkongsi bahawa mereka tidak lagi menawarkan Tiguan versi lima tempat duduk kerana kebanyakan pelanggan lebih gemar model tujuh tempat duduk.

Apa pun, mari kita lihatkan pembaharuan yang diberi pada Volkswagen Tiguan Allspace facelift ini.

Dari segi rupa luaran, kedua-dua varian mendapat gril yang direka semula, bampar depan baharu, dan lampu LED rekaan baharu berserta strip LED di dalam gril sama seperti Golf Mk8.

Terdapat juga perkataan ‘TIGUAN’ di pintu but belakang dan model ini juga memakai logo baharu Volkswagen.

Peningkatan di bahagian dalam termasuklah sistem infotainmen Discover Pro dengan skrin 9.2-inci yang menyokong sambungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa-wayar.

Seterusnya, roda stereng Tiguan Allspace ini mendapat butang kawalan dengan sentuhan haptik selain tombol-tombol pendingin hawa yang dinaik taraf serta tombol gear baharu.

Terdapat juga empat mod pemanduan iaitu Eco, Normal, Sport atau Individual yang boleh disesuaikan dengan keperluan pemandu.

Ciri lain adalah sistem pendingin hawa Climatronic 3-zon, Air Care, serta fungsi Easy Open dan Easy Close untuk pintu but belakang.

Untuk perbezaan bagi Tiguan Allspace varian Elegance dengan R-Line 4Motion, pertamanya dari segi rupa luaran, Elegance mendapat rim 18-inci, sementara R-Line diberikan 19-inci.

Dan sudah tentu perbezaan utama adalah enjin masing-masing. Tiguan Allspace Elegance dikuasakan enjin 1.4TSI turbo berkuasa 150PS dan 250Nm tork, dipadankan dengan kotak gear DSG 6-kelajuan, menggunakan pacuan roda depan.

Tiguan Allspace R-Line pula dikuasakan oleh enjin 2.0TSI turbo yang menjana 220PS dan 350Nm tork. Enjin ini menghantar kuasa ke semua roda melalui kotak gear DSG 7-kelajuan dan sistem pacuan 4MOTION.

R-Line ini juga mendapat Dynamic Chassis Control (DCC) yang memberikan mod pemanduan tambahan iaitu On-road, Off-road, Off-road Expert dan Snow.

Akhir sekali, ciri keselamatan adalah enam beg udara (tujuh untuk R-Line), Electronic Stability Control (ESC), Anti-lock Braking System (ABS), Brake Assist (BA), brek Multi-collision, Intelligent Crash Response System (ICRS), dan Electronic Parking Brake (EPB).

Lane Assist dan Driver Alert juga standard untuk kedua-dua model, manakala Hill-Descent Control khas untuk R-Line 4MOTION.

Volkswagen Tiguan Allspace facelift ini boleh didapati dengan lima warna: Atlantic Blue, Oryx White, Deep Black, Platinum Grey, and Pyrite Silver.

Galeri Tiguan Allspace Elegance

Galeri Tiguan Allspace R-Line 4MOTION

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved