fbpx

Toyota Corolla Cross Hybrid dilancar: RM137k, kecekapan 23.3km/L, jaminan bateri 8-tahun

toyota corolla cross hybrid showroom 2022 03

UMW Toyota Motor akhirnya melancarkan Corolla Cross Hybrid hari ini. SUV hibrid ini dipasang secara CKD di kilang Toyota di Shah Alam dan telah mula dibuka tempahannya pada November lepas.

Toyota Corolla Cross ditawarkan pada harga RM136,550 seperti yang dijangka sebelum ini. Harga ini adalah termasuk jaminan 5-tahun tanpa had perbatuan serta jaminan 8-tahun untuk bateri, inverter dan Unit Kawalan Pengurusan Kuasa. Anda juga boleh melanjutkan jaminan bateri ini ke 10-tahun dengan kos tambahan.

Toyota Corolla Cross Hybrid akan dipacu oleh padanan enjin 2ZR-FXE 1.8-liter 4-silinder kitaran Atkinson bersama sebuah motor elektrik.

Enjin tradisional itu sahaja menjana 98hp dan 142Nm tork, manakala motor elektrik menyumbang tambahan 72hp dan 163Nm tork. Ini memberikan output total SUV ini sebanyak 122hp.

Kuasa disalurkan ke roda depan melalui transmisi e-CVT, dan kuasa dari motor elektrik dibekalkan oleh bateri nikel-metal hydride berkapasiti 6.5Ah. Menurut Toyota, SUV ini mampu mencapai kecekapan penggunaan bahan api sehingga 23.3km per liter.

Toyota Corolla Cross Hybrid ini dapat dikenalpasti dengan beberapa elemen berwarna biru di sekitar badannya selain emblem ‘HYBRID’ di pintu but belakang.

Kelengkapan lain adalah lampu depan Bi-LED dengan kemasan biru, gril berwarna Gun Metallic, cermin sisi berkuasa, dan antena sirip jerung.

Di dalam, Corolla Cross Hybrid dilengkapi suis mod pemanduan (Eco, Sport dan EV), paparan MID 7-inci, sistem pendingin hawa automatik dwi-zon, tempat duduk balutan kulit, paparan infotainmen 9-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, perakam video digital, serta Vehicle Telematics System.

SUV ini juga didatangkan dengan Toyota Safety Sense (TSS) yang merangkumi ciri seperti Pre-Collision System (PCS), Lane Departure Alert (LDA) dengan bantuan stereng, Dynamic Radar Cruise Control, Lane Tracing Assist (LTA) dan Automatic High Beam (AHB).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved