fbpx

GAC GS3 pencabar terbaharu X50, HR-V, Corolla Cross – harga bermula RM88,800

gac gs3 19

GAC kini tiba di Malaysia dan model pertama diperkenalkan ialah GS3, iaitu sebuah crossover atau SUV kompak segmen-B.

GAC diuruskan oleh Warisan Tan Chong Automotif (WTCA) yang telah memeterai perjanjian khas dengan GAC Motor pada November lepas. Model GAC GS3 ini ialah diimport sepenuhnya (CBU) dan hadir dengan dua varian; Standard (RM88,800) dan Premium (RM96,800).

Setiap pembelian dilindungi dengan jaminan 5-tahun atau 150,000km serta lima kali upah percuma dalam tiga tahun pertama.

Dari segi saiz, GS3 berukuran 4,358mm panjang, 1,825mm lebar dan 1,660mm tinggi (tanpa rel bumbung) dan mempunyai jarak roda 2,560mm. Secara keseluruhan, GS3 ini lebih besar dari Proton X50 dan Honda HR-V.

Kelengkapan luaran GAC GS3 adalah lampu depan halogen projektor, rim aloi 17-inci, lampu belakang LED, dan cermin sisi kuasa.

GS3 Standard hadir dengan tiga pilihan warna (Lunar Grey, Ivory White dan Starlight Silver) manakala varian Premium hadir dengan dua warna dwi-tona (Rosefinch Red dan Ivory White) dengan bumbung hitam.

Ciri di dalam pula adalah balutan ala kulit dan fabrik, pendingin hawa dengan penapis udara PM2.5, dan sistem infotainmen bersaiz 8-inci yang menyokong Apple CarPlay.

Kedua-dua varian GAC GS3 dipacu oleh enjin 1.5-liter naturally-aspirated 4-silinder yang menjana 113hp dan 150Nm tork. Kuasa disalurkan ke roda dengan kotak gear automatik 6-kelajuan.

Untuk sistem keselamatan, GAC GS3 mendapat empat beg udara, ABS, EBD, Eletronic Stability Programme, Brake Assist, Hill-Start Assist, Hill Descent Control, dan Blind Spot Monitoring.

Walaupun bersaing dengan model-model seperti Honda HR-V, Toyota Corolla Cross, Subaru XV, Hyundai Kona dan Mazda CX-3, GAC GS3 mempunyai kelebihan dari segi harga kerana tidak melebihi RM100k.

Jadi ia berharga hampir sama dengan Proton X50. Apa pendapat anda mengenai GAC GS3 ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved