fbpx

7 pelancaran kereta pilihan Engear sepanjang 2021

pelancaran paling penting 2021

WALAUPUN 2021 ditemani dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama beberapa bulan dan kilang-kilang serta pusat pengedar terpaksa menghentikan operasi mereka, ini tidak bermakna pengeluar tidak membawa masuk model-model baharu ke pasaran kita.

Pelancaran model-model sepanjang 2021 dibuat secara fizikal seperti biasa dan ada masanya dibuat secara maya (online).

Banyak model-model menarik dan mengujakan dilancarkan tahun ini, dan kali ini, kami ingin senaraikan tujuh (7) pelancaran kereta yang kami rasa anda wajib tahu.

Senarai ini hanyalah pilihan peribadi penulis dan ia disusun mengikut kronologi dari awal hingga hujung tahun.

1. Proton Iriz dan Saga R3 Limited Edition

Kita mulakan dengan pengeluar nasional pertama kita, iaitu Proton. Pada 18 Februari 2021, Proton memperkenalkan Iriz dan Saga versi R3 Limited Edition.

Bagi kami, ia wajar masuk senarai ini kerana pelancaran itu sedikit sebanyak mengubat kerinduan peminat terhadap produk R3 dari Proton.

Walaupun R3 Limited Edition ini lebih kepada kosmetik dan tiada penambahbaikan dari segi prestasi, sekurang-kurangnya lebih baik ada dari tiada langsung, bukan? Dan mungkin juga kita boleh harapkan lebih banyak lagi model Proton menerima sentuhan R3 di masa depan, terutamanya dari segi prestasi.

2. Perodua Ativa

Perodua Ativa antara produk kualiti bertaraf dunia keluaran syarikat Perodua. - Foto ihsan Perodua

Nombor dua dalam senarai kita ialah Perodua Ativa. Tidak dinafikan lagi Ativa menjadi antara model terpenting buat Perodua dan menjadi perhatian seluruh negara dan peminat automotif khususnya.

Ini kerana ia bukan sahaja menandakan kembalinya Perodua dalam segmen SUV setelah lebih sedekad menghilang, Ativa juga merupakan model turbo pertama pengeluar itu. Selain itu, Ativa mendapat banyak teknologi terkini dari segi casis, enjin, kotak gear dan sistem keselamatan.

3. BMW iX

Seterusnya kita beralih pula ke jenama premium, dan model pilihan kami ialah BMW iX. Sebenarnya BMW melancarkan agak banyak model ke Malaysia tahun ini seperti 5-Series baharu, M3 dan M4 serta beberapa model facelift.

Namun iX menunjukkan langkah BMW yang seterusnya iaitu ke arah elektrifikasi. Ya, BMW iX merupakan sebuah SUV elektrik sepenuhnya dengan kuasa sekitar 240kW (322hp) dan mampu memecut dari pegun ke 100km/j dalam hanya 6.1 saat. Ia juga menawarkan jarak pemanduan sehingga 425km untuk setiap caj.

4. Suzuki Jimny

Suzuki Jimny pula sebuah ikon dan generasi terkini dilancarkan di Malaysia pada 2021 walaupun pasaran kita tidak mendapat model generasi sebelum ini.

Kenderaan 4×4 kecil ini merupakan model kedua yang dilancarkan setelah Suzuki kembali ke Malaysia di bawah naungan baharu iaitu Naza.

Ia ditawarkan pada harga agak tinggi iaitu hampir RM170k tetapi orang tidak beli Jimny ini kerana spesifikasi dan praktikaliti, sebaliknya atas faktor cool. Lihat sahaja bentuknya yang bersegi, flared fender, dan warna terang, pasti menarik perhatian.

5. Hyundai Staria

Kita ke jenama Korea pula, perkenalkan Hyundai Staria. Walaupun MPV besar ini bukan disasarkan pada pembeli umum, tetapi ia menjadi perhatian kerana penampilannya yang nampak sangat futuristik.

Ditambah pula dengan Hyundai yang mensasarkan Staria untuk bersaing dengan MPV mewah seperti Toyota Alphard dan Vellfire, ia menimbulkan perdebatan di kalangan netizen yang memberi pandangan serta pendapat masing-masing.

Dan entah bagaimana, video Hyundai Staria kami di Facebook mendapat jumlah tontonan begitu tinggi, kini sudah melebihi 1,000,000 view! Hyundai Staria dijual pada harga sekitar RM360k.

6. Perodua Myvi

Kembali ke jenama tempatan, kali ini, King atau Perodua Myvi! Siapa yang tidak kenal, dan mana mungkin terlepas dari masuk ke senarai ini.

Bukan hanya kerana ia sebuah Myvi iaitu kereta paling popular di Malaysia, tetapi kerana facelift kali ini membawakan penambahan cukup signifikan.

Rupa luarannya diperbaharui sedikit, dan perubahan terbesar adalah di bahagian yang kita tidak nampak iaitu kotak gear D-CVT baharu serta ciri keselamatan, kini dengan ASA 3.0.

King akan terus bertakhta.

7. Honda City Hatchback

Akhir sekali, sebuah model bukan jenama tempatan tetapi turut mendapat perhatian umum iaitu Honda City Hatchback. Model popular kegemaran para fresh grad sebagai simbol kejayaan ini kini ditawarkan dalam versi hatchback, menggantikan Honda Jazz yang ditamatkan pengeluarannya.

Honda City Hatchback berkongsi hampir semua spesifikasi teknikal dengan versi sedan yang dilancarkan pada 2020, cuma buat pertama kali, ditawarkan dengan bentuk badan seperti ini. Ia juga bersaing terus dengan Toyota Yaris yang diasaskan dari model Vios.

 

Jom rebut peluang memiliki sebuah kereta jenis Suzuki Swift. - Foto ihsan Suzuki
Jom rebut peluang memiliki sebuah kereta jenis Suzuki Swift. – Foto ihsan Suzuki

Sekian sahaja tujuh pelancaran pilihan kami untuk tahun 2021. Ada lagi beberapa pelancaran lain yang tidak kurang menariknya iaitu Toyota Corolla Cross, Suzuki Swift Sport, dan Proton Persona serta Iriz facelift.

Di segmen premium pula, kita menyaksikan pengenalan Volkswagen Arteon R-Line, Land Rover Defender, Hyundai Palisade, dan Mercedes-Benz S-Class.

Dan untuk segmen kereta impian atau sports dan supercar, Malaysia telah menerima ketibaan Ferrari SF90 Spider dan Porsche 911 GT3 baharu.

Nantikan artikel kompilasi kami yang seterusnya esok!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved