fbpx

Mercedes S-Class serba baharu tiba di Malaysia, 502hp, 750Nm, CKD

mercedes benz s580e 2022 07

MERCEDES S-Class cukup sinonim dengan simbol kejayaan dan dikatakan antara kereta terbaik di dunia. Dan Mercedes sentiasa memberikan yang terbaik juga untuk sedan flagship ini dengan segala teknologi dan sistem terkini yang mereka ada.

Jadi Mercedes S-Class terbaharu telah tiba di Malaysia, dengan satu varian iaitu S580e dan ianya dipasang secara tempatan (CKD) di fasiliti Mercedes di Pekan, Pahang. Malangnya, harga Mercedes S580e baharu ini belum diumumkan kerana masih menunggu pengesahan.

S-Class ini merupakan generasi ketujuh dengan kod nama W223 dan mula dilancarkan secara global pada September tahun lepas.

Rekaannya mirip E-Class terkini dengan gril depan baharu yang lebih besar, diapit oleh lampu lebih lebar dan nipis. Lampu LED Digital Light ini terdiri dari 1.3 juta cermin mikro di setiap unit untuk nyalaan tepat tanpa menyilaukan pengguna jalan raya dari arah bertentangan.

Di bahagian sisi, S-Class ini mendapat pembuka pintu flush yang akan masuk kemas ke dalam badan bila tidak digunakan, memberikan permukaan minimalis selain menambahbaik aerodinamik.

Lampu belakangnya kini terdiri dari unit two-piece seperti CLS dan dihubungkan dengan bar krom di tengah. Menurut Mercedes, rekabentuk baharu badan S-Class ini memberikan pekali seretan (drag coefficient) serendah 0.22.

Konsep minimalis diteruskan ke bahagian dalam, dimana S-Class ini menampilkan papan pemuka dengan skrin sesentuh besar di tengah. Jadi di sini terdapat kebanyakan kawalan kenderaan.

Untuk pemandu pula, terdapat satu skrin khas di depan stereng untuk paparan instrumen yang juga boleh dikonfigurasi mengikut kehendak pemandu (Discreet, Sporty, Exclusive, Classic). Terdapat juga tiga mod iaitu Navigation, Assistance dan Service.

Dan seperti biasa, segala keselesaan dan kemewahan diutamakan untuk bahagian belakang dimana pemilik sebuah Mercedes S-Class selalu duduk. Di sini, terdapat bahan premium seperti kulit Nappa dan kayu Anthracite.

Tidak kurang juga dengan teknologi, Mercedes S-Class mendapat kelengkapan seperti:

Mercedes-Benz User Experience (MBUX)
E-Active Body Control
Rear-wheel Steering
Sistem audio Burmester
Pakej keselamatan PRE-SAFE

Mercedes S580e ini dipacu oleh enjin 3.0-liter 6-silinder turbo yang menjana 367hp dan 500Nm tork. Enjin ini mendapat bantuan sistem elektrik berkuasa 110kW (147hp) dan 440Nm, menjadikan output total S580e ini setinggi 502hp dan 750Nm.

Semua kuasa disalurkan ke roda belakang melalui kotak gear automatik 9-kelajuan 9G-Tronic. Ini membolehkan Mercedes S580e memecut dari pegun ke 100km/j dalam 5.2 saat, dan kelajuan maksima dihadkan pada 250km/j.

Apa pendapat anda mengenai Mercedes S-Class 2022 setakat ini? Atau anda lebih gemarkan BMW 7-Series, Audi A8 dan Lexus LS?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved