Kekerapan penerbangan ke di Sarawak ditambah. - Foto ihsan Malay Mail

Pasca kebenaran rentas negeri, penerbangan ke Sarawak ditambah

KEKERAPAN penerbangan ke Sarawak ditambah bagi menyokong pemulihan ekonomi dan pembukaan semula sektor pelancongan.

Menteri Pengangkutan Negeri Sarawak Datuk Lee Kim Shin berkata, sebanyak 76 penerbangan seminggu telah diluluskan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

“Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak sedang berbincang dengan syarikat penerbangan, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) dan pihak berkepentingan lain.

“Ini bagi mengukuhkan lagi proses berkenaan melalui penggunaan aplikasi Teknologi Maklumat (IT) secara menyeluruh dan lebih mesra pengguna.

“Dalam masa sama meningkatkan kecekapan pihak berkuasa untuk memproses data dan memantau kemasukan penumpang, selain mengelak kesesakan dan memendekkan masa proses kemasukan di Lapangan Terbang Sarawak,” katanya.

Menurut Lee perbincangan antara pihak berkepentingan adalah penting bagi memastikan pelaksanaan jadual baharu berjalan lancar.

“Adalah diharapkan ini akan melancarkan proses pergerakan penumpang dan pelancong ke Sarawak kerana kita telah pun berada dalam Fasa Tiga Pelan Pemulihan Negara.

“Kami percaya dengan peningkatan kekerapan jadual penerbangan ini, syarikat-syarikat penerbangan akan menawarkan tambang berpatutan kepada orang awam dan pelawat,” katanya lagi.

Berikut merupakan bilangan penerbangan ke Sarawak yang terbaharu:-

Kuching 42 penerbangan seminggu
Miri 9 penerbangan seminggu
Bintulu 4 penerbangan seminggu
Sibu 6 penerbangan seminggu
Limbang dan Lawas 2 penerbangan seminggu
Mulu 3 penerbangan seminggu

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *