fbpx

Pesawat Airbus A400M kawalan radio ini terima anugerah Malaysia Book of Records!

airbus a400m rc malaysia book of records 18

SEBUAH kapal terbang kawalan jauh Airbus A400M telah menerima anugerah Malaysia Book Records sebagai Model Pesawat Kawalan Radio Terbesar.

Anugerah itu diterima oleh pemilik Airbus A400M kawalan radio (RC), iaitu Syed Fadley dan pembinanya, Nazrul Hisham Abd Manaf, yang lebih dikenali sebagai Nas Rc di kalangan komuniti kapal terbang kawalan jauh.

Menurut Nazrul yang dihubungi Engear, pensijilan itu dilakukan pada Sabtu, 9 Oktober 2021 dimana beberapa pegawai dari Malaysia Book of Records hadir ke ‘lapangan terbang’ di Telipot International RC Airport, Rawang, Selangor.

“Untuk proses mendapatkan sijil, mereka (wakil Malaysia Book of Records) melakukan ukuran dimensi pada badan model pesawat, kemudian demonstrasi penerbangan perlu dilakukan sekali,” kata Nazrul.

“Video-video sebelum ini tidak sah untuk pensijilan, sebaliknya demonstrasi sebenar diperlukan untuk pengesahan.”

Menariknya, model Airbus A400M RC ini juga dikenakan warna kelabu Ash Grey seperti pesawat sebenar milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), lengkap dengan liveri dan nombor identifikasi M54-01.

Menggunakan bahan EPS foam (gabus), model Airbus A400M ini mempunyai lebar sayap 2.6 meter dan panjang fuselage (badan) 2.9 meter.

Ia dikuasakan oleh empat motor brushless 4250-800KV (menyerupai empat enjin turboprop pesawat sebenar), dengan ESC dari Hobbywing berkuasa 60A dan servo Surpass 17gram.

Dengan dua biji bateri 4S 5000mAh, A400M TUDM ini mampu terbang antara empat hingga enam minit.

Menurut Nazrul, model gergasi ini mengambil masa kira-kira empat bulan untuk dibina.

Nazrul, Syed dan juruterbang lain biasa berkumpul dan terbang di Telipot International RC Airport, Rawang setiap pagi Ahad, dan aktif di kumpulan Facebook DIY RC Plane Group Malaysia.

Untuk maklumat lanjut atau berhubung terus dengan Nazrul, boleh terus ke Facebook beliau, Nas RC.

Tahniah!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved