fbpx

China ‘tunjuk taring’ selepas TUDM buat latihan bersama Tentera Udara AS

tudm china as

TIDAK sampai 24 jam selepas Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) melakukan latihan bersama-sama United States Pacific Air Force (US PACAF), China mula bertindak balas memberi ‘amaran’.

Beberapa portal pertahanan antarabangsa melaporkan sejumlah kapal Pengawal Pantai negara itu menceroboh perairan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) Malaysia pagi tadi.

Antaranya adalah dua kapal dengan kod CCG 5202 dan CCG 6307 bertindak biadab memasuki kawasan Sabah yang kaya dengan gas dan minyak mentah berkualiti.

Kapal pengawal pantai China yang dikatakan mencerobohi perairan Malaysia. Sumber: Facebook

Mereka dilihat mengiringi kapal peninjau penyelidikan China dikenali Da Yang Hao yang sebelum itu angkuh menceroboh perairan Vietnam sebelum diusir.

Setakat pukul 10.20 pagi waktu Malaysia semalam, kapal itu hanya sejauh 50 batu nautika atau 93km dari kapal carigali West Capella disewakan syarikat petroleum nasional, Petronas.

Langkah mengejut itu dipercayai sebagai isyarat amaran kepada Malaysia yang melancarkan Op Curiga bagi mengekang kehadiran banyak pesawat tentera udara China akhir-akhir ini.

Latihan melibatkan B-52 Amerika Syarikat dan beberapa jenis pesawat pejuang TUDM. Sumber: Facebook

Kebetulan, TUDM pada hari berkenaan mempamerkan ‘kekuatan’ menerusi latihan bersama pesawat pengebom B-52 dari pangkalan udara Amerika Syarikat (AS) di Guam, sebuah pulau di Lautan Pasifik.

Sumber: Facebook

Ia menyaksikan buat julung kali aset pesawat pejuang TUDM iaitu Sukhoi Su-30 MKM, F/A-18D Hornet serta Hawk 208 dan 108 ‘menawan’ ruang angkasa ZEE negara kita.

Tindakan Malaysia itu sebagai respon kepada China yang sebelum itu melakukan latihan dengan beberapa kapal perang Tentera Laut Singapura di zon dipertikaikan sekitar Laut China Selatan.

Kehadiran banyak kapal tentera dan pesawat rejim komunis itu dipercayai bagi memberi mesej kepada negara-negara anggota ASEAN agar tidak cuba menuntut perairan berkenaan.

Sumber: Facebook

Latihan bersama antara TUDM dan US PACAF adalah sebahagian dari Eksesais PASSEX B-52 Siri 2/21.

Ianya berlangsung pada 24 September di kawasan latihan yang digazetkan di Selat Melaka melibatkan pesawat pengebom B-52 dari US PACAF serta Su-30 MKM, F/A-18D Hornet, Hawk dan A400M dari TUDM.

Eksesais gabungan dua hala ini dilaksanakan bertujuan mengeratkan hubungan diplomatik dua hala dan diplomasi ketenteraan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved