fbpx

50 juta unit seluruh dunia, 300k di Malaysia, Toyota Corolla kereta terlaris!

toyota corolla altis 2019 01

TOYOTA sejak mula telah menjangkakan Corolla akan menjadi sebuah model global. Tidak hanya akan dieksport dari Jepun, malah ia akan turut dipasang di banyak negara, terutama di negara-negara membangun seperti Malaysia.

Dalam proses pemasangan tempatan (CKD) itu, teknologi berharga dipindahkan, dan membantu merancakkan lagi pertumbuhan industri di negara yang terlibat.

Toyota Corolla generasi pertama. Gambar oleh: Toyota

Ketika generasi pertamanya diperkenalkan, Jepun baru memulakan budaya permotorannya. Sama seperti di Malaysia, corak sosial yang sama turut berlangsung.

Melalui industri automotif, industri hiliran lain juga turut tumbuh dan berkembang, menciptakan lebih banyak peluang pekerjaan baru.

Maka, pada tahun 1965, ketika kerajaan mempelawa pengeluar kenderaan untuk memasang produk mereka di Malaysia, Toyota menjadi antara yang terawal untuk menyahut seruan itu dengan model Corolla.

Bagi pemasangan tempatan Corolla, Toyota berbincang dengan Champion Motors yang telah membina sebuah kilang pemasangan di Shah Alam, Selangor.

Dimiliki oleh Inchcape Group ketika itu, kilang Champion Motor – yang kemudian ditukar namanya kepada Assembly Services Sdn Bhd (ASSB) – turut juga memasang beberapa kenderaan jenama lain sebagai kontraktor.

Dengan sambutan positif terhadap Corolla ketika diperkenalkan pada 1968, model berkenaan mula menjadi model utama yang dikeluarkan dari ASSB.

Model Toyota lain ditambah dari tahun ke tahun, meningkatkan lagi populariti Toyota dalam kalangan warga Malaysia dan berjaya meletakkannya sebagai jenama No. 1 menjelang 1970-an, dengan Corolla menjadi yang paling laris di negara ini.

Sehingga kini, kira-kira 300,000 unit Corolla telah dijual dalam pasaran Malaysia, menjadi sebahagian daripada 50 juta unit yang telah dijual di seluruh dunia.

Hampir semua generasi Corolla telah dipasang di Malaysia, sementara sejak 2008 pula, model berkenaan diimport sebagai CBU dari Thailand.

Ia juga terbukti tahan lasak dan boleh diharap serta jimat — faktor-faktor yang membantu menjadikan Toyota sebuah nama yang tak asing lagi di Malaysia kini.

Walaupun awalnya ia sebuah model permulaan (entry level), ia dijangka untuk memberikan kualiti, teknologi, dan nilai lebih baik untuk wang.

Ini menyaksikan pengenalan generasi kesembilan dengan konsep ‘New Century Value’ dengan ‘Altis’ ditambah pada namanya untuk menandakan peningkatan kualiti, kemewahan dan bahkan saiznya.

Model serba baru ini melonjakkan lagi populariti Corolla di Malaysia memandangkan ia telah menetapkan standard baru dalam kelasnya. Jualan tahunan bagi generasi seterusnya juga meningkat lebih banyak.

Dekad antara 2010 dan 2020, Corolla menyumbang sebanyak 6 peratus daripada jualan keseluruhan kenderaan Toyota di negara ini.

“Setiap generasi Corolla, sejak yang pertama, telah menjadi penyumbang kepada peralihan jenama ini. Corolla sentiasa selari dengan perubahan dalam masyarakat dan standard ekonomi di Malaysia,” ujar Presiden UMW Toyota Motor, Ravindaran K.

63 peratus pelanggan menukar-beli model lama mereka (atau menaik taraf) kepada model generasi baharu sebaik dilancarkan.

Jika mereka tidak menjualnya semula, kereta itu akan kekal dalam keluarga untuk satu tempoh yang lama, diperturunkan kepada anak-anak yang akan mewarisi sebuah kereta yang boleh diharap untuk digunakan dalam jangka panjang.

Dalam perkembangan yang lebih baru kini, selain TNGA (Toyota New Global Architecture), Corolla hadir dengan ciri keselamatan lebih canggih serta teknologi keterhubungan yang lebih baik.

Malah, khidmat lepas jualan Toyota menjadi antara yang terbaik di Malaysia sejak 1980an, ketika syarikat ini menjadi yang pertama menubuhkan bahagian khusus untuk menguruskan layanan dan perhubungan pelanggan.

Memenuhi perubahan trend dan citarasa

Dalam tempoh 55 tahun Corolla berada dalam pasaran, populariti berterusannya telah membuktikan bahawa asas falsafah di belakang model ini ada kebenarannya.

Bagaimanapun, rekaan asalnya telah berevolusi dari satu generasi ke generasi yang lain untuk memenuhi perubahan citarasa dan gaya hidup pelanggan Malaysia.

Contoh terdekat adalah pengenalan Corolla Cross tahun lalu, sebagai maklum balas kepada peningkatan populariti SUV. Ini kali pertama bentuk badan kenderaan seumpama itu ditawarkan bagi sebuah model terlaris sepanjang zaman di peringkat dunia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved