fbpx

Anda wajib tahu semua Proton edisi terhad ini!

proton satria r3 08

SEMPENA bulan kemerdekaan ini, mari kita imbas sedikit sejarah automotif negara, lebih tepat lagi Proton. Kebetulan pula semalam Proton melancarkan Iriz dan Persona facelift 2021, jadi hari ini kita lihat model-model bersejarah agar tidak dilupakan.

Sepanjang lebih 35 tahun Proton ditubuhkan, pelbagai edisi terhad dan istimewa dihasilkan. Ada yang untuk meraikan sesuatu acara, kemenangan, atau kolabrasi, dan ada yang sekadar aksesori dan ada yang melibatkan prestasi.

Jom kita tengok 9 model Proton keluaran terhad yang wajib anda tahu.

1. Proton Saga Knight

Model ini diasaskan dari Proton Saga Aeroback dan dikeluarkan pada 1989. Nama unik itu diambil dari rancangan TV popular pada masa itu, iaitu Knight Rider.

Proton Saga Knight boleh dikenalpasti melalui pelekat badan unik tiga warna (oren, merah dan kelabu) berserta tulisan “KNIGHT” padanya. Ia turut mendapat lip depan dan spoiler duck tail diperbuat dari getah.

Disebabkan nama istimewa, enjin pun mestilah ada umph, bukan? Saga Knight dikuasakan enjin Magma 8V 4G15 yang menjana kira-kira 75hp dan 127Nm tork.

2. Proton Saga LMST

Mendapat jolokan nama “Saga kereta kebal” kerana bentuknya yang terlalu bersegi dan ringkas, kami tetap merasakan Proton Saga LMST ini wajar masuk dalam senarai ini.

Antara sebab utamanya ialah ia agak seronok dipandu, dengan pedal dan gear manual yang terasa sangat serasi.

Ia hadir dalam tiga pilihan warna – Sunrise Orange, Black dan Silver. Dikeluarkan sekitar 2003 hingga 2008, Saga ini dipacu oleh enjin 1.3-liter 4G13 dengan 90hp dan 110Nm tork.

Bagi kami, magik kepada Saga LMST ini ialah sistem ekzos Catback R3. Dengan bunyinya yang cukup merdu, pemanduan harian Saga ini terasa cukup sporti.

3. Proton Wira SE Special Edition

Kini kita ke Proton Wira pula. Edisi SE ini datang dengan penggayaan bampar depan baharu, serta warna istimewa Merah dan Hitam.

Wira ini adalah antara edisi paling memfokus kepada kepuasan pemanduan, dan bukan kuasa semata-mata.

Ini disokong oleh kemasan luar lebih aerodinamik, tempat duduk berkontur lebih sporti, spring sport, panel meter sporti, tombol gear aluminium, pedal aluminium, spoiler GT, ekzos sport, dan rim 16-inci berspesifikasi GTi.

Oh ya, ia mendapat brek cakera depan dan belakang! Nampak serius tu.

Wira SE ini boleh didapati dalam pilihan enjin 1.3-liter 4G13P SOHC dan 1.5-liter 4G15P SOHC.

4. Proton Wira 1.6 Millennium dan Thomas Cup Edition

Proton Wira seterusnya adalah 1.6 Millennium dan Thomas Cup Edition. Ia bukan paling sporti, tetapi bagi kami, antara paling cantik dan elegan.

Versi 1.6 Millennium ialah model Aeroback dengan warna Lake Green metalik istimewa yang dikeluarkan sebagai tanda memasuki era Millennium pada masa itu.

Versi 1.6 Thomas Cup Edition pula ialah model sedan dengan warna Ocean Blue pekat metalik, dikeluarkan sempena kemenangan Malaysia dalam Piala Thomas dan ia dilancarkan oleh penaung Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Antara ciri yang dikongsi antara Wira Millennium dan Thomas Cup Edition adalah stereng balutan kulit, tempat duduk kulit, skirting badan istimewa, antena getah “bee sting”, lampu depan lebih gelap, jaluran badan di sisi, dan rim rekaan baharu.

5. Proton Wira 1.8 PERT

Satu lagi Proton Wira yang wajar anda tahu ialah versi 1.8 PERT. Ianya seperti gabungan Millennium dan Thomas Cup Edition; mendapat warna Lake Green tetapi dengan badan sedan.

Menariknya, Wira PERT ini dijana oleh enjin 1.8 EXi, tetapi versi PERT ini berlainan dengan Wira 1.8 EXi DOHC C99 Limited Edition dengan spoiler “tiang gol” ya.

Wira PERT ini rupanya lebih “baik” dan “jinak” berbanding Wira tiang gol itu.

6. Proton Satria R3

Seterusnya, kita pergi pula ke model dua pintu, dan kita mulakan dengan Satria R3. Mungkin semua sudah tahu akan Satria GTi, tetapi Satria R3 ini lebih istimewa dan kerana lebih terhad (hanya 150 unit) dan lebih hardcore.

Berbanding GTi yang dilancarkan pada 1998, Satria R3 pula diperkenalkan pada 2004. Ia mendapat kemasan badan seperti GTi, tetapi bukan berwarna Silver, sebaliknya hanya hadir dengan warna Incognito Black dan dihiasi pelekat badan halus R3 berwarna merah.

Casis dan badan Satria R3 ini dicantum dengan kimpalan berganda berbanding GTi, memberikannya badan lebih teguh. Ini digandingkan pula dengan suspensi yang dibangunkan dan ditala oleh pasukan R3 menjadikan kereta ini lebih suka berada di litar atau gymkhana berbanding di jalanraya biasa.

Seterusnya, enjin ialah unit sama dari GTi iaitu 4G93P 1.8-liter, dengan sistem pengurusan Siemens EMS 400 serta sistem ekzos yang dipertingkat (sebab itu hanya satu muncung dan bukan berkembar seperti GTi).

Brek pula adalah dari jenis prestasi berserta cakera ditebuk. Padanan enjin dan brek ini memberikan Satria R3 prestasi memecut dan membrek terbaik untuk mana-mana model Proton.

Ciri lain pada Satria R3 adalah spoiler belakang gentian karbon, roda stereng Momo, tempat duduk Recaro, dan tali pinggang keledar berwarna merah.

7. Proton Satria Neo R3 Clubsport

Untuk pengganti Satria pula, Satria Neo dihasilkan dalam beberapa versi dan edisi terhad. Sudah tentu paling popular adalah Satria Neo R3, R3 RS dan R3 Lotus Racing.

Yang kami nak ketengahkan di sini ialah Satria Neo R3 Clubsport kerana beberapa sebab. Hanya 18 unit pernah dihasilkan, untuk pemilik-pemilik terpilih dan kerana ia sedia dibawa untuk perlumbaan sebaik sahaja anda membelinya.

Ini kerana Satria Neo Clubsport dilengkapi komponen seperti ECU dan ekzos perlumbaan, suspensi coilover, roll-cage (sangkar guling) enam-poin yang diluluskan FIA, pin bonet, pintu but belakang dengan klip, cangkuk tunda, dan tayar Bridgestone Potenza RE001.

Bahagian lain adalah sama dengan Satria Neo 1.6 manual biasa, cuma enjin S4PH CamPro itu ditala menjadi 137hp berbanding enjin asal berkuasa 110hp.

Selain itu, tempat duduknya adalah jenis perlumbaan, iaitu Recaro TS-G, lengkap dengan tali pinggang keledar jenama itu. Terdapat juga komponen R3 seperti splitter depan, spoiler bumbung dan rim 15-inci.

8. Proton 25th Anniversary Edition – Saga, Persona, Exora

Pada 2010, Proton melancarkan 25th Anniversary Edition untuk menyambut ulang tahun ke-25 mereka.

Tiga model diberikan edisi istimewa iaitu Saga, Persona dan Exora, dan setiap model hanya dijual sebanyak 25 unit.

Apa yang istimewa? Semua model diberikan warna khas Pearl White dan terdapat garisan nipis di sepanjang sisi badan kereta, dan stripe ini diakhiri dengan logo “25th Anniversary”.

Paling istimewa ialah bahagian dalaman dimana semua kereta dilengkapi kemasan berwarna coklat premium, dan logo “25th Anniversary” pada perehat kepala.

9. Proton Waja dan Gen2 MME Edition

Proton Waja dan Gen2 MME Edition merupakan edisi khas yang dilancarkan sebagai sambutan ke atas kemenangan pasukan Proton R3 Amprex yang berlumba dengan jentera Lotus Exige 300R.

Hanya 200 unit dihasilkan setiap satu, dan transmisi manual sahaja. Waja ditawarkan dengan warna istimewa Deep Burgundy, manakala Gen2 hadir dengan pilihan warna merah dan hitam.

Waja dan Gen2 MME masing-masing dapat banyak aksesori dan komponen prestasi R3 seperti tombol gear R3, karpet R3, kabel plug prestasi, ekzos R3, rim R3 16-inci, brek cakera R3, dan pemain CD dengan Bluetooth dan MP3. Waja dilengkapi lampu HID pertama kali untuk model Proton.

Kedua-dua Waja MME dan Gen2 MME dikuasakan oleh enjin CamPro 1.6-liter yang telah ditala menjadi 122hp (12hp lebih dari CamPro biasa).

Baik, antara 9 model di atas, yang mana paling gempak? Ya, kami tahu ada lagi Satria GTi, dan Satria Neo pun ada Lotus Racing Edition, R3 RS 2012, dan R3 2008. Tapi yang ini semua dah tahu.

Lagipun kalau nak masuk semua, nanti jadi panjang la pula kalau senaraikan semua. Semoga model-model ini akan terus diingati dan semoga Proton terus menghasilkan edisi terhad dan istimewa di masa akan datang.

Kredit gambar: Protonjohor.com, Mudah.my, Paultan.org, Facebook (Hye Rits, Nano Eddy, Sahabat Wira Malaysia), Wikipedia, kereta.info, Autoworld, Funtasticko, Motoqar, dan Zerotohundred.

Lihatkan Ulasan (12)
  • I’m not sure where you are getting your info, but
    good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for fantastic information I was looking for this info for
    my mission.

  • Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I
    had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I too am an aspiring blog writer but I’m still new to everything.
    Do you have any recommendations for newbie blog writers?
    I’d certainly appreciate it.

  • Fantastic post but I was wondering if you
    could write a litte more on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit
    more. Thank you!

  • Excellent post. Keep writing such kind of information on your page.

    Im really impressed by it.
    Hey there, You’ve performed an excellent job.
    I will certainly digg it and individually recommend to my friends.
    I’m confident they’ll be benefited from this website.

  • When someone writes an article he/she keeps the plan of a user in his/her brain that how a user can be aware of it.
    So that’s why this piece of writing is outstdanding.
    Thanks!

  • Die DCS LiFePO4 120-Ah-Lithiumbatterie ist auf Langlebigkeit und Effizienz ausgelegt und eignet sich perfekt für verschiedene Anwendungen. Die Technologie unserer 12-V-120-Ah-Deep-Cycle-Batterie gewährleistet überragende Leistung
    und Zuverlässigkeit.

  • I feel this is among the so much significant information for
    me. And i am happy reading your article. However
    want to observation on some general things, The web site taste is perfect, the articles is really great :
    D. Just right job, cheers

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved