fbpx

Toyota jual 85 kenderaan, Perodua 1,009 unit – UMWT rayu sekatan dilonggarkan

toyota rav4 16

UMW Holdings Bhd menjangkakan jualan kenderaan di tahap minima bulan Julai bagi UMW Toyota Motor (UMWT) dan Perodua, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Ahmad Fuaad Kenali.

Beliau berkata, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 penuh yang sedang berkuat kuasa sejak 1 Jun lalu memberi kesan buruk kepada sektor automotif domestik. Hanya 1,921 unit didaftarkan oleh syarikat itu pada Jun.

Daripada jumlah itu, UMWT mencatat 85 unit manakal Perodua menjual 1,009 kenderaan.

“Bilik pameran dalam talian kini terbukti menjadi alternatif yang sesuai untuk pelanggan semasa PKP penuh. Bilik pameran dalam talian Toyota, Lexus dan Perodua menjadi tarikan kerana pengguna beralih kepada e-platform secara berperingkat semasa fasa sekatan pergerakan,” kata Ahmad Fuaad.

Kilang Toyota Bukit Raja. Gambar oleh: Toyota

“Bagi mengimbangi ketiadaan pelanggan yang datang kerana bilik pameran ditutup, UMWT dan Perodua tidak mempunyai alternatif lain selain meningkatkan pemasaran dan penjualan melalui dalam talian.

“Pada masa ini, kedua-dua elemen itu mencatatkan tempahan yang baik yang boleh dipenuhi selepas sekatan pergerakan dilonggarkan,” tambahnya.

Beliau berkata, kumpulan terus berharap sekatan pergerakan dapat dilonggarkan dan mematuhi kepada pematuhan yang ketat terhadap prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.

Menurutnya, UMW tetap yakin dengan potensi pertumbuhan industri automotif di Malaysia.

“Tanpa mengambil kira sekatan pergerakan yang berterusan dan gangguan yang berpanjangan dalam cip semikonduktor global, UMW menjangka momentum jualan automotif akan berterusan, terutama dengan lanjutan pengecualian cukai jualan,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved