fbpx

Volkswagen Arteon R-Line 2021 dilancar secara rasmi – CKD, 280hp, 4Motion, dari RM248k

Volkswagen Passengers Car Malaysia (VPCM) melancarkan model Arteon baharu secara dalam talian, hari ini. - Foto oleh VPCM
Volkswagen Passengers Car Malaysia (VPCM) melancarkan model Arteon baharu secara dalam talian, hari ini. - Foto oleh VPCM

SETELAH tempahan dibuka kira-kira sebulan lepas, Volkswagen Arteon R-Line facelift didedahkan secara rasmi hari ini.

Pelancaran itu dibuat secara maya oleh Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM). Jujurnya kedatangan Arteon R-Line facelift ini menunjukkan usaha VPCM dalam merancakkan pasaran sedan segmen-D yang kian mengecil.

Oh ya, Volkswagen Arteon ini bukanlah sedan sepenuhnya, tetapi lebih kepada sebuah fastback. Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TSI 4Motion ditawarkan pada harga RM247,670.97 dengan pengecualian cukai, dan merupakan model CKD (dipasang di Malaysia). Harga ini juga termasuk jaminan 5-tahun dan pakej penyelenggaraan percuma 3-tahun.

Jangan ingat rupa eksekutif Arteon ini tiada prestasi. Di bawah ‘kulitnya’ terdapat enjin EA888 2.0-liter turbo yang menjana 280hp dari (5,100-6,500rpm) dan 350Nm (1,700-5,600rpm), yang menghantar kuasa ke semua roda melalui DSG 7-kelajuan dan sistem pacuan 4Motion.

Dengan ini, pecutan 0 ke 100km/j boleh dibuat dalam 5.6 saat sahaja. Untuk konteks, pecutan ini lebih pantas dari Honda Civic Type-R (5.8 saat) dan Golf GTi (6.4 saat).

Kelengkapan luaran Arteon termasuklah lampu depan LED sepenuhnya, lampu belakang LED dengan signal sequential, dan rim Montevideo dwi-tona aloi 19-inci. Satu ciri yang menjadi magik untuk Arteon ialah penyerap hentak Dynamic Chassis Control (DCC), menjadikan ia sedap dipandu.

Ciri di bahagian dalaman pula termasuklah kemasan kulit Nappa, sistem audio Harman Kardon 700-watt dengan 12 pembesar suara, kamera 360-darjah, dan sistem infotainmen dengan skrin 9.2-inci yang menyokong Apple CarPlay serta Android Auto.

Arteon baharu didatangkan dalam tiga pilihan warna metalik iaitu kelabu (Manganese Grey), biru (Lapiz Blue) dan perak (Pyrite Silver); serta dua warna mutiara; hitam (Deep Black) dan putih (Oryx White).

Harga Arteon ini sudah memasuki ‘wilayah’ BMW 3-Series G20 dan Mercedes-Benz C-Class W205. Jenama Jerman mana yang jadi pilihan anda?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved