fbpx

Anda kini boleh tempah Lotus Emira, bakal tiba di Malaysia Februari 2022

lotus emira 2022 04

BERMINAT dengan Lotus Emira yang baru dilancarkan? Berita baik, ia akan dilancarkan untuk pasaran Malaysia pada Februari 2022 depan. Anda boleh buat tempahan kereta sports terbaharu dari Norwich ini melalui Lotus Karz, iaitu pengedar rasmi di Malaysia.

Harga dan spesifikasi penuh belum ada, hanya akan didedahkan menjelang pelancaran nanti. Di United Kingdom (UK), harganya bermula sekitar 60,000 Pound (kira-kira RM345k).

Sebagai perbandingan, Lotus Evora 400 semasa tiba di Malaysia dulu berharga sekitar RM600k, jadi kita boleh jangkakan harga Emira nanti pasti lebih sedikit dari itu (sekurang-kurangnya).

Lotus Emira ialah model baharu sepenuhnya untuk menggantikan Elise, Exige dan Evora yang ikonik.

Emira dibangunkan dari casis baharu Lotus Sports Car Architecture yang juga menggunakan teknologi aluminium bonded extruded seperti Elise. Emira juga akan mendapat suspensi double-wishbone untuk semua penjuru dan stereng berkuasa hidraulik.

Lotus terkenal dengan ‘dietnya’, maka Emira ini juga agak ringan, kira-kira 1,405kg sahaja. Ia akan bersaing dengan kereta sports seperti Porsche 718 Cayman dan BMW M2.

Untuk enjin, dua pilihan akan ditawarkan. Yang pertama ialah unit 3.5-liter V6 supercaj, iaitu enjin dari Toyota yang digunakan pada Evora dan Exige.

Satu lagi pilihan enjin ialah 2.0-liter turbo dari AMG. Enjin M139 4-silinder ini ialah unit sama yang memacu model-model AMG 45 seperti CLA45 dan A45 S, dengan kuasa sekitar 400hp.

Sama seperti Mercedes-AMG, enjin ini akan digandingkan dengan transmisi dwi-klac 8-kelajuan. Jika anda mahu pilihan manual, anda harus pilih enjin V6 3.5-liter tadi.

Lotus tidak mendedahkan secara terperinci kuasa Emira, tetapi dari segi prestasi, ia mampu memecut ke 100km/j dalam kurang 4.0 saat, dan kelajuan maksima pada 290km/j.

Jika anda pilih Lotus Drivers Pack, ia akan turut dibekalkan dengan Launch Control, suspensi lebih keras, dan tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 menggantikan Goodyear Eagle F1 Supersport standard.

Varian First Edition dengan enjin V6 akan diperkenalkan semasa pelancaran sebagai model flagship.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved