fbpx

Aion Hyper GT kereta EV paling aerodinamik di dunia, kalahkan Mercedes EQS

aion hyper gt 05

AION telah mendedahkan grand tourer EV baharu iaitu Hyper GT baru-baru ini di Guangzhou Auto Show 2022. Pengeluar yang juga di bawah jenama Guangzhou Automobile Group (GAC) memanggilnya sebagai “kereta produksi dengan rintangan udara paling rendah di dunia”.

Dengan beberapa teknik aerodinamik seperti “Wind Blade Grille” yang membuka ruang bawah bampar depan pada kelajuan tertentu untuk mengurangkan seretan, Aion Hyper GT mempunyai pekali seretan (drag coefficient) serendah 0.19 cd.

Berbanding EV-EV lain dalam pasaran, pekali seretan Aion Hyper GT adalah lebih rendah dari Lucid Air (0.21 cd), Tesla Model S (0.208 cd), dan Mercedes-Benz EQS (0.2 cd).

Tetapi angkanya masih tidak dapat menandingi Lightyear 0 yang akan datang (0.175 cd) dan Volkswagen XL1 yang telah dihentikan pengeluarannya (0.189 cd).

Harus diketahui Hyper GT ini masih dalam fasa konsep dan versi produksi kini dalam persiapan. Ia dijangka memasuki pasaran China pada pertengahan kedua tahun ini.

Apa pun, ia sebuah kereta yang kelihatan sangat cool. Dengan badan yang sleek, lampu belakang 3D, rim 19-inci, pembuka pintu boleh-disimpan, dan bumbung panoramik besar.

Terdapat juga Sky Doors iaitu pintu depan jenis scissor-action yang dibuka ke depan seperti supercar, dan spoiler belakang jenis terpisah ala Porsche Panamera Turbo S, yang naik secara automatik pada kelajuan melebihi 80km/j.

Hyper GT akan dibina berasaskan platform khas EV yang diberi nama AEP3.0, dan dijangka ditawarkan dengan pilihan motor tunggal atau berkembar. Selain itu, GAC tidak berkongsi perincian lebih.

Apa yang telah diketahui ialah motor tunggal menjana 335hp dan 434Nm, yang membolehkan ia memecut ke 100km/j dalam sekitar 4 saat. Jadi dengan setup motor berkembar, mungkin ia mampu mencapai 100km/j lebih pantas.

Aion Hyper GT juga akan menyokong pengecasan sehingga 480kW, dengan kebolehan menukar bateri. Tetapi tidak dinyatakan kapasiti baterinya.

Tiada juga gambaran jelas untuk ruang dalaman, tetapi dari gambar luaran yang ada, kita dapat lihat skrin sesentuh besar di tengah, dan paparan pemandu yang dekat dengan cermin depan. Dari segi dimensi, ura-ura mengatakan Hyper GT akan bersaing dengan Tesla Model 3.

EV terbaharu GAC ini juga akan dilengkapi dengan lambakan pengesan keselamatan, kamera, radar, LiDAR, dan infra-merah. Pengesan-pengesan ini akan terdapat pada bampar, cermin sisi, fender, dan bumbung.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved