fbpx

De Tomaso P900 guna enjin V12 ‘mesra alam’, 888hp, rev sehingga 12,300rpm

de tomaso p900 02

PENGELUAR Itali, De Tomaso telah P900 – sebuah hypercar untuk kegunaan litar sahaja, keluaran terhad, berharga 2.5 juta Pound (RM13.45 juta), dan dipacu oleh enjin V12 dengan rev sehingga 12,300rpm.

Hanya 18 unit akan dikeluarkan, De Tomaso P900 menghasilkan 888hp, dan mempunyai berat serendah 900kg. Ini adalah hasil dari tab karbon ringan, serta rekaan luar yang direka untuk menambah baik prestasi aerodinamik.

Enjin V12 pada hypercar dua tempat duduk ini tidak mempunyai sebarang teknologi elektrifikasi (hibrid atau EV), tetapi ia boleh menggunakan bahan api sintetik sepenuhnya. De Tomaso berkata, “Ianya enjin V12 bebas karbon pertama di dunia.”

Syarikat itu juga mendakwa V12 pada P900 ini merupakan yang paling ringan dan pendek di dunia, dengan berat hanya 220kg. De Tomaso berharap ianya akan “menetapkan standard” untuk pengeluar lain memanjangkan jangka hayat enjin pembakaran dalaman (ICE).

“Sebagai seorang peminat automotif, sukar untuk saya menerima masa depan dengan EV yang senyap,” kata Norman Choi, CEO De Tomaso.

“Kami percaya yang alternatif memang wujud, dan pembangunan untuk platform baharu, penggunaan bahan api sintetik, dan solusi ini memanjangkan hayat enjin pembakaran dalaman.

P900 direka sebagai peringatan kepada P70, dengan beberapa teknologi dari sukan permotoran termasuk sistem DRS aktif yang diintegrasikan dari spoiler belakang.

Aspek lain seperti kebanyakan komponen gentian karbon direka oleh Capricon, yang terlibat dalam pembangunan Porsche 919 Evo Le Mans, dan juga giat dalam Formula 1.

Anda berminat? De Tomaso berkata masih ada unit yang belum terjual. Untuk angka prestasi pula, mereka hanya akan mendedahkannya kepada para pemilik buat masa ini.

Pemilik yang membeli P900 akan mendapat latihan perlumbaan oleh De Tomaso dan mereka akan membekalkan sepasukan mekanik dan jurutera bagi setiap kereta semasa di litar.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved