fbpx

Abarth 500e adalah hot hatch elektrik dengan 155 hp, 235 Nm

Abarth 500e 08

DIVISYEN prestasi Fiat iaitu Abarth telah memperkenalkan model elektrik pertama mereka iaitu 500e. Ia menggunakan asas yang sama dengan Fiat 500 Electric namun tampil dengan sentuhan lebih sporty yang sesuai dengan prinsip jenama Abarth.

Jika Fiat 500 Electric mempunyai 117 hp dan 220 Nm, jentera EV talaan Abarth ini tampil lebih bertenaga dengan kuasa berjumlah 155 hp dan 235 Nm.

Atas kertas, lebihan kuasa sebanyak 38 hp dan 15 Nm mungkin tidak seberapa namun ini tertanya sudah cukup untuk membolehkan 500e memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam tujuh saat, iaitu dua saat lebih pantas berbanding model asas.

Malah bagi membuktikan kehebatan 500e, Abarth turut membandingkannya dengan model 695 yang dikuasakan oleh enjin turbo 1.4-liter. Syarikat itu mendapati 500e satu saat lebih pantas dalam pecutan 20-40 km/j dan di litar ‘Misto Alfa’ Balocco.

Sebahagian daripada prestasi ini disumbangkan oleh pek bateri berkembar 42 kWh dengan kapasiti pengecasasn sehingga 85 kW. Menurut Abarth, hanya lima minit pengecasan diperlukan untuk mendapatkan jarak gerak sejauh 40 km. Jika ia dicas selama 35 minit, kuasa bateri akan meningkat sehingga 80 peratus.

Terdapat tiga mod pemanduan iaitu Turismo, Scorpion Street dan Scorpion Track. Turismo adalah untuk pemanduan lebih efisien dengan output lebih rendah, Scorpion Street menawarkan kuasa dan brek janaan semula maksimum manakala Scorpion Track adalah untuk tahap prestasi tertinggi.

Bukan itu sahaja, mod Turismo dan Scorpion Street juga mempunyai ciri pemanduan satu pedal di mana kereta akan nyahpecut apabila kaki diangkat dari pendikit. Pada masa yang sama, tenaga kinetik yang terhasil akan ditukarkan kepada elektrik untuk mengecas bateri.

Sempena dengan pelancaran ini, Abarth akan menawarkan model edisi khas yang dikenali sebagai Scorpionissima. Terhad kepada 1,949 unit (sempena tahun Abarth diasaskan), model ini didatangkan dalam warna Acid Green atau Poison Blue, grafik sisi, rim 18 inci, bumbung kaca, tempat duduk sport dengan upholsteri Alcantara, pedal keluli dan laman prestasi (Performance Page) pada skrin 10.25 inci.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved