fbpx

bZ Compact pamer hala tuju crossover EV Toyota

toyota bz compact 05

TOYOTA nampaknya memfokuskan kepada elektrifikasi di Los Angeles Auto Show tahun ini. Selain dari pengenalan Prius generasi kelima, pengeluar itu turut memperkenalkan SUV konsep bZ Compact yang menggambarkan hala tuju mereka untuk segmen crossover EV.

bZ Compact menampilkan rekaan penuh ‘lipatan’ dan berukiran. Di bahagian depan, ia mendapat lampu identiti Toyota seperti pada Prius, selain bahagian luar sisi yang agresif.

Jika dilihat pada profil bZ ini, anda akan nampak overhang yang pendek di depan dan belakang. Bumbungnya mempunyai garisan nipis dari cermin depan kemudian menebal di belakang. Lampu brek ketiga di belakangnya dipasang pada sirip bumbung.

Ciri sebegini biasanya dilihat pada hatchback. Pemegang pintu depannya adalah jenis ‘flush’ dalam badan manakala untuk belakang ianya ‘disorok’ pada tiang-C.

Bahagian dalam Toyota bZ ini mengambil pendekatan minimalis. Untuk pemandu, terdapat stereng lebar oktoagonal. Kemudian kluster instrumen pula terpacak di atas papan pemuka, sama seperti bZ4X dan Prius.

Paparan infotainmen pula menampilkan butang-butang kapasitif yang sensitif kepada sentuhan, manakala di konsol tengah terletaknya butang pemilih gear.

bZ juga mempunyai ‘pembantu’ bernama Yui yang boleh diaktifkan dengan arahan suara.

Crossover konsep ini hanya untuk demonstrasi, dan Toyota belum menyatakan sebarang sistem janaan kuasa untuknya buat masa ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved