fbpx

Volvo EX90 2023 serba baharu dengan bonggol atas cermin seperti jentera rali – EV, 469hp, 482km

volvo ex90 2023 08

Volvo EX90 baru-baru ini telah membuat kemunculan global buat pertama kali di Stockholm, menandakan era baharu untuk pengeluar Sweden itu.

Ini kerana ia bukan sahaja mendapat bahasa rekaan baharu, tetapi juga platform serta powertrain serba baharu. Mari kita lihatkan satu-persatu.

SUV elektrik sepenuhnya ini membawakan segala yang anda boleh jangkakan mengenai sebuah Volvo – moden, menyerlah, terperinci, dan sedikit ‘edgy’.

Secara kasar ia memang nampak hampir serupa dengan XC90 hari ini, tetapi dibawahnya terdapat platform serba baharu. Dan aspek keselamatan sentiasa menjadi tunjang utama Volvo, maka EX90 ini dikatakan model paling selamat pernah mereka hasilkan.

Nampak bonggol atas cermin depan itu? Ia bukan corong udara seperti kereta rali, sebaliknya ia menempatkan segala pengesan, kamera dan radar. Dan semua sistem ini disokong oleh komputer berkelajuan tinggi dengan perisian sendiri.

Kamera pada unit ini mmeberikan pandangan 360 darjah sekeliling kereta malah mampu melihat objek kecil beberapa ratus meter di depan dan memberikan lebih masa kepada pemandu untuk bertindak balas.

Dengan saiznya yang besar membolehkan Volvo ‘menyumbat’ bateri 111kWh dengan dua motor elektrik. Kuasa yang mampu dibekalkan adalah sehingga 496hp dan 910Nm tork, serta jarak pemanduan sehingga 482km untuk setiap caj.

Ciri lain termasuklah fungsi Google yang terbina dalam seperti Google Maps dan Google Play, skrin potret tengah 14.5-inci, sambungan 5G, ciri penstriman muzik, dan sistem audi Bowers & Wilkins.

Penghantaran pertama dikatakan akan dibuat pada awal 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved