fbpx

Ferrari kembali dalam Le Mans Hypercar selepas 50 tahun, pertaruhkan dua jentera 499P

ferrari 499p 06

FERRARI akan kembali ke siri perlumbaan Le Mans Hypercar tahun depan, dan akan mempertaruhkan jentera yang diberi nama 499P.

499 merujuk kepada kapasiti enjin dalam sentimeter kubik (cc) untuk setiap silinder, manakala P merujuk kepada ‘prototype’.

Ferrari 499P ini akan dikuaskan oleh enjin 3.0-liter V6 twin turbo. Menurut Ferrari, enjin menggunakan cara binaan sama dengan 3.0-liter V6 pada 296 GTB, tetapi ianya “bukan enjin yang sama”.

Enjin ini akan menjana sehingga 680hp dan dipadankan dengan kotak gear sequential 7-kelajuan dan motor elektrik berkuasa 272hp (200kW).

Kuasa motor elektrik dibekalkan oleh unit bateri 900 volt yang mampu dicaj semula semasa kereta diperlahankan atau dibrek.

Ferrari 499P ini ‘memakai’ livery merah dan kuning yang mengambil inspirasi dari 312PB dari tahun 1970an.

Dua jentera 499P akan membawa nombor perlumbaan #50 dan #51. Nombor pertama bermaksud 50 tahun sejak kali terakhir mereka bersaing dalam kategori tertinggi Le Mans, manakala nombor kedua merujuk kepada angka biasa digunakan jentera luma GT Ferrari.

499P ini telah menjalani lebih dari 12,000km ujian dengan dua unit prototaip akan dihomologasi sepenuhnya menjelang akhir tahun ini.

Jentera-jentera ini akan mula membuat kemunculan di perlumbaan WEC Sebring 1000 Miles pada Mac 2023 depan.

Lihatkan Ulasan (1)
  • I am a website designer. Recently, I am designing a website template about gate.io. The boss’s requirements are very strange, which makes me very difficult. I have consulted many websites, and later I discovered your blog, which is the style I hope to need. thank you very much. Would you allow me to use your blog style as a reference? thank you!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved