fbpx

Pagani Utopia sebuah hypercar yang ringkas dan ringan, 852hp, 1,100Nm, pilihan manual 7-kelajuan

pagani utopia 11

PAGANI telah mempertontonkan kepada dunia hasil terbaharu mereka iaitu Utopia. Hypercar ini merupakan versi produksi untuk C10.

Menurut Pagani, untuk menghasilkan Utopia ini, mereka telah bertanya kepada pelanggan-pelanggan sedia ada. Mereka meminta tiga benda: keringkasan, keringanan, dan keseronokan memandu.

Pagani Utopia dikuasakan oleh enjin 6.0-liter V12 dengan sudut 60 darjah. Enjin yang dibekalkan oleh Mercedes-AMG ini menghasilkan 852hp pada 6,000rpm dan 1,100Nm tork dari 2,800 hingga 5,900rpm.

Pemilik boleh memilih antara manual automated 7-kelajuan yang mana Pagani berkata merupakan kotak gear dengan penukaran terpantas dengan gear helical. Terdapat juga pilihan manual sebenar dengan pedal klac, juga 7-kelajuan. Kuasa disalurkan ke roda belakang dengan differential elektro-mekanikal.

Berbanding dengan Huayra dan Zonda, Utopia ini mempunyai rekabentuk minimalistik. Pagani meletakkan elemen aerodinamik aktif dengan ringkas untuk menampakkan badan yang tidak keterlaluan.

Pagani Utopia ini dibina pada struktur Carbo-Titanium HP62 G2 dan Carbo-Triax HP62, manakala sub-bingkai depan dan belakang adalah besi Chromoly.

Badannya pula dibina dari bahan yang menurut Pagani, “gentian karbon A-class jenis baharu” yang 38 peratus lebih tegar tetapi mempunyai berat yang sama dengan bahan sebelumnya.

Ekzos quad dengan balutan seramik mempunyai berat cuma 6kg, dan kesemua bahan-bahan ringan ini menjadikan Utopia cuma seberat 1,280kg. Cukup ringan untuk sebuah hypercar.

 

Untuk suspensi, Utopia menggunakan double-wishbone dengan aluminium kukuh dan penyerap hentak dengan kawalan elektronik. Brek pula adalah Brembo karbon-seramik dengan 6-piston di depan dan 4-piston di belakang.

Rim depan dan belakang masing-masing berukuran 21-inci dan 22-inci. Rim-rim ini mempunyai ekstraktor gentian-karbon berbentuk turbin untuk ‘menyedut’ udara panas dari brek. Sementara itu tayar Pirelli mempunyai bentuk Utopia pada dinding tepinya.

Di bahagian dalam, Pagani Utopia tidak mengikut trend yang menggunakan banyak paparan digital. Hanya satu skrin tunggal antara speedometer dan tachometer analog.

Tiada paparan infotainmen, Pagani meletakkan banyak kawalan instrumen, suis dan panel pendingin hawa di bahagian konsol tengah. Stereng dan pedal dihasilkan dari blok besi.

Pagani tidak mendedahkan harganya atau bila penghataran akan bermula. Apa yang pasti, hanya 99 unit Utopia akan dibina.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved