fbpx

Audi sertai Formula 1 bermula musim 2026

Audi Enters Formula 1

AUDI secara rasminya mengumumkan bahawa mereka akan menyertai Kejohanan Dunia Formula 1 mulai musim 2026 sebagai pembekal unit kuasa.

Keputusan ini adalah susulan kepada penerbitan peraturan teknikal baharu Formula 1 pada awal bulan ini. Ia dirangka khusus untuk membolehkan dan menarik pendatang baharu menyertai sukan itu pada tahap kompetitif.

Untuk 2026, F1 masih akan kekal dengan enjin 1.6-liter V6 namun ia akan dipadankan dengan unit kuasa elektrik yang mempunyai output yang lebih tinggi. Menurut Audi, motor elektrik pada masa itu akan menghasilkan kuasa yang hampir sama dengan enjin pembakaran dalaman iaitu sekitar 400 kW (544 hp).

Bukan itu sahaja, sebagai salah satu prasyarat penyertaan Audi ke dalam siri perlumbaan itu, enjin tersebut juga akan menggunakan bahan api lestari.

Unit kuasa baharu itu akan dibangunkan di fasiliti Audi Sport di Neuburg yang terletak tidak jauh daripada ibu pejabat Audi AG di Ingolstadt. Ini merupakan kali pertama dalam lebih sedekad trenkuasa F1 akan dihasilkan di Jerman.

Fasa ujian untuk enjin, motor elektrik serta bateri telah pun bermula, manakala persiapan dari segi kakitangan dan infrastruktur teknikal juga sedang dilakukan dan akan dilengkapkan menjelang akhir tahun ini. Audi juga telah membangunkan anak syarikat milik penuh Audi Sport untuk projek unit kuasa tersebut.

Selain itu, syarikat itu juga telah menyatakan sokongannya terhadap pelan Formula 1 untuk menjadi lebih mampan dan efisyen dari segi kos. Sukan itu akan mengehadkan kos untuk pengeluar unit kuasa pada 2023, selain menetapkan sasaran untuk mencapai status neutral karbon menjelang 2030.

Mengenai pasukan mana yang mereka akan bekerjsama bagi musim 2026, Audi berkata pengumuman akan dibuat menjelang akhir tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved