fbpx

Nissan Skyline GT-R NISMO Z-Tune ini terjual dengan harga RM8.9 juta!

nissan skyline r34 gt-r z tune 01

SEORANG pengumpul kereta di Amerika Syarikat (AS) telah membeli sebuah Nissan Skyline R34 GT-R dengan harga hampir USD2 juta, lebih tepat lagi USD1,985,000! Ya, bukan Ringgit Malaysia tuan-tuan, tetapi Dollar AS.

Ini bersamaan RM8.9 juta. Tetapi ini bukan Nissan Skyline R34 biasa, sebaliknya versi NISMO Z-Tune. Tapi masih sangat mahal, bukan? Harga ini dikatakan empat kali ganda dari harga biasa.

GT-R Z-Tune ialah versi tertinggi dalam Skyline, paling diburu dan pastinya paling mahal. NISMO pada asalnya mahu membina sebanyak 20 unit, tetapi akhirnya hanya mengeluarkan 19 unit. Kesemua kereta juga dibina dan dipasang dengan tangan.

Kereta yang terjual ini difahamkan salah satu dari dua unit di Thailand, yang pertama pernah terjual juga di AS, dan yang kedua adalah unit ini.

Ianya dibeli oleh seorang pengumpul dengan nama samaran 458 Destroyer, yang memang peminat tegar Nissan GT-R dan pernah membeli hampir kesemua varian.

Difahamkan juga beberapa tahun lepas Z-Tune berharga sekitar USD500,000 (RM2.24 juta) tetapi disebabkan permintaan tinggi hari ini, dia membayar keseluruhan RM8.9 juta termasuk kos pengangkutan dan cukai.

Dari labih 50 kereta dalam koleksinya, 458 Destroyer meminati jentera Jepun (JDM) 90an serta eksotik moden, termasuklah dua Lexus LFA, sebuah LaFerrari, 599 GT0, sebuah Sheepy Lamborghini, Nissan R34 Paul Walker, RX-7 Veilside, dan banyak lagi.

Harga Nissan GT-R R34 telah melonjak naik beberapa tahun kebelakangan ini, dan harganya boleh sangat ‘keras’ untuk versi seperti Z Tune dan V-Spec II Nur.

Permintaan ini antaranya adalah disebabkan peminat di negara seperti AS dan Australia yang sanggup membayar dengan amaun berlipat ganda semata-mata minat mereka terhadap jentera JDM era ini.

Sedikit latar belakang mengenai Z-Tune, selain jumlah terhad, ia mencapai status tinggi kerana NISMO menala Skyline ini berdasarkan pengalaman mereka dalam perlumbaan seperti LeMans GT2 serta GT500.

Enjin pertama 2.8-liter 6-silinder turbo dikenali sebagai Z1 dan menghasilkan 500hp dan 540Nm, dengan pecutan 0-100 boleh dicapai dalam 3.8 saat, cukup pantas semasa tahun 2003. Kelajuan maksima tidak dihadkan, dan angka 300km/j tidak mustahil.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved