fbpx

Chery buka tempahan Tiggo 7 Pro, Tiggo 8 Pro di Indonesia

Chery Tiggo 8 Pro 01

CHERY secara rasminya telah membuka tempahan untuk dua modelnya iaitu Tiggo 7 Pro dan Tiggo 8 Pro di Indonesia. Model-model tersebut ditawarkan dengan waranti kenderaan selama enam tahun atau 150,000 km, serta waranti enjin selama 10 tahun atau 1 juta km.

Perkara ini diumumkan pada acara Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2022 yang sedang berlangsung dari 11 hingga 21 Ogos.

Tiggo 8 Pro merupakan SUV tujuh tempat duduk dengan ciri-ciri premium seperti gril ‘geometric matrix diamond’ dan lampu depan LED yang direka berdasarkan falsafah ‘Life in Motion 3.0’.

Di dalam, terdapat tiga skrin iaitu panel instrumen 12.3 inci, skrin sistem infohibur dan skrin kawalan sistem pendingin hawa berukuran lapan inci. Turut disertakan adalah sistem audio dengan lapan pembesar suara jenama Sony, pencahayaan ambien pelbagai warna, bumbung panoramik dan upholsteri dwi-tona.

Tersembunyi di bawah bonet adalah enjin siri ACTECO generasi ketiga 1.6-liter TGDI yang menghasilkan 192 PS dan 290 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi klac berkembar tujuh kelajuan yang menggerakkan roda depan. Transmisi yang dibangunkan oleh Chery itu dikatakan mempunyai kecekapan sehingga 96 peratus.

Tiggo 8 Pro juga didatangkan dengan sistem ADAS yang merangkumi 12 fungsi termasuk Adaptive Cruise Control (ACC), Autonomous Emergency Braking (AEB) dan Forward Collision Warning (FCW). Kamera 360 darjah turut disertakan.

Sementara itu, Tiggo 7 Pro pula merupakan ‘adik’ kepada Tiggo 8 Pro yang mempunyai lima tempat duduk. Ia didatangkan dengan gril yang lebih tajam, lampu matriks LED pintar, serta tiang C berwarna hitam yang menimbulkan efek bumbung terapung.

Di samping ciri-ciri yang ada pada 8 Pro, model ini mendapat beberapa ciri canggih seperti pintu belakang elektrik induktif, pengecasan peranti mudah alih tanpa wayar, gearshift elektronik dan fungsi arahan suara.

Ruang dalaman Tiggo 7 Pro

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan 10 fungsi ADAS termasuk Lane Keeping, Adaptive Cruise Control dan Emergency Braking. Enam beg udara dan Stability Control keluaran Bosch disertakan secara standard pada kedua-dua varian.

Seperti OMODA 5, Tiggo 8 Pro dan 7 Pro turut dirancang untuk dibawa masuk ke pasaran Malaysia. Chery sedang bekerjasama rapat dengan rakan-rakan niaga tempatan ke arah mewujudkan operasi pemasangan tempatan serta pembaharuan jenamanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved