fbpx

Porsche 911 Sally Special – model one-off berdasarkan watak dari animasi Cars

Porsche 911 Sally Special

SIAPA yang pernah menonton filem animasi Cars pasti mengenali Sally Carrera, sebuah Porsche 911 Carrera berwarna biru muda yang merupakan teman wanita kepada watak utama iaitu Lightning McQueen.

Porsche, dengan kerjasama Pixar Animation Studios, telah ‘menghidupkan’ watak itu menerusi sebuah model one-off yang dikenali sebagai 911 Sally Special. Berasaskan model 911 GTS generasi 992, kereta ini akan dilelong oleh RM Sotheby’s pada acara Monterey Car Week di California pada 20 Ogos depan.

Sebahagian daripada keuntungan yang diperoleh akan diagihkan ke dua badan amal iaitu Girls Inc., sebuah organisasi yang memperkasakan wanita, dan juga UNCHR, sebuah organisasi yang menyokong pelarian dari Ukraine.

Menurut Porsche, projek istimewa ini bermula pada November 2021 dan melibatkan sepasukan individu yang bertanggungjawab menghasilkan filem Cars, termasuk Jay Ward, pengarah kreatif francais Pixar Animation Studios dan Bob Pauley, pereka produksi. Mereka bekerjasama rapat dengan ahli-ahli program Sonderwunsch dari Porsche Exclusive Manufaktur di Stuttgart dan para pereka dari Style Porsche di Weissach.

Seperti yang boleh dilihat, hasilnya adalah sesuatu yang sangat unik dan tidak sama dengan mana-mana 911 Carrera GTS yang pernah keluar dari barisan produksi kilang Zuffenhausen.

Warna biru muda yang digunakan ini digelar Sally Blue Metallic dan ia diformulasikan khas bagi memastikan 911 Sally Special kelihatan sama seperti watak kartun itu – begitu juga dengan tatu pada bahagian belakang. Bagi melengkapkan imej luarannya, Porsche menggunakan rim berukuran 20 dan 21 inci dengan rekaan lima batang yang tidak ubah seperti rim Turbo yang dipakai oleh Sally Carrera.

Rona biru metalik yang sama turut menghiasi ruang kabin model ini, iaitu pada bahagian papan pemuka, konsol tengah dan trim pintu. Selain itu, terdapat juga upholsteri fabrik Pepita, upholsteri kulit dan jahitan kontras berwarna Speed Blue.

Apa yang menarik, 911 Sally Special didatangkan sekali dengan seutas jam tangan edisi khas dari Porsche Design, penutup kain Porsche Tequipment, rak tayar berserta set roda Carrera Exclusive Design, buku khas dan lakaran-lakaran asal model oleh Shuichi Yamashita dan Bob Pauley.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved