fbpx

Ini kereta EV paling pantas di Nurburgring – Porsche Taycan Turbo S, catatan 7:33 sahaja

porsche taycan turbo s nurburgring 03

PORSCHE sangat sinonim dengan ‘taman permainan’ mereka iaitu litar Nurburgring Nordschleife, boleh dikatakan hampir setiap model baharu jenama itu akan diuji di sini.

Dan dalam perkembangan terkini, Porsche Taycan Turbo S telah memecahkan rekod kenderaan elektrik (EV) terpantas di litar Green Hell itu, dengan catatan masa 7 minit 33 saat, dipandu oleh pemandu pembangunan Porsche, Lars Kern.

Sedan elektrik itu dilengkapi dengan kit prestasi baharu dan Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), lain-lain dari itu segalanya standard kilang. Cuma ia juga dipasang dengan tempat duduk perlumbaan dan sangkar guling (roll-cage) untuk tujuan keselamatan semasa ujian.

Sesi pemanduan di litar sepanjang 20.8km itu dipandu oleh wakil dari TÜV Rheinland untuk mengesahkan rekod bagi kenderaan produksi standard.

Berkenaan kit prestasi tadi, ia merangkumi rim RS-Spyder 21-inci dan tayar jalanan Pirelli P Zero Corsa baharu dengan kompaun sama dengan tayar perlumbaan.

Satu lagi elemen kit prestasi adalah Porsche 4D Chassis Control yang berfungsi dengan serasi dengan tayar sports baharu tadi. Sistem ini mampu menganalisis dan memadankan semua sistem casis Taycan secara langsung.

“Pada masa lepas, hanya kereta super sports yang mampu mencapai dalam julat 7:33,” kata Kern. “Dengan kit prestasi baharu ini saya mampu push lebih lagi dan kereta juga terasa lebih lincah dan tepat.”

Kit prestasi ini ditawarkan melalui Porsche Tequipment, dan buat masa ini hanya didapati di pasaran Jerman untuk Taycan Turbo S 2023. Walaubagaimanapun Porsche merancang untuk membolehkan pemasangan secara retrofit di bengkel-bengkel di Zuffenhausen. Jaminan pada kereta juga tidak terjejas.

Tayar sports ini direka khas untuk pemanduan di litar dan pemilik boleh menukar semula ke tayar standard bila-bila masa.

“Kami berbesar hati dengan rekod Nurburgring bagi kereta EV kini kembali ke tangan Porsche,” kata Kevin Giek, Vice President untuk Model Line Taycan.

Porsche Taycan Turbo S mempunyai kuasa standard setinggi 625hp dan dengan Launch Control, kuasa melonjak kepada 761hp.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved