fbpx

Honda Civic Type-R 2022 didedah, akan jadi model paling berkuasa pernah dikeluarkan

honda civic type r 2022 08

SETELAH lebih setahun anda disajikan dengan imej-imej lakaran dan intipan, kini Honda Civic Type-R 2022 serba baharu telah didedahkan secara rasmi. Tetapi bukan semua, kerana kuasa, prestasi dan harga belum didedahkan.

Sekurang-kurangnya kita dapat melihat dengan jelas gambar rasmi luar dan dalam hot hatch ini. Paling penting, Civic Type-R dengan kodnama FL5 ini dikatakan bakal “menjadi Type-R paling berkuasa”.

Output dijana oleh enjin 2.0-liter turbo 4-silinder dari FK8, tetapi dengan talaan semula untuk lebih kuasa. Kotak gear juga dikekalkan, iaitu manual 6-kelajua tetapi juga ditala semula, dan seperti biasa kuasa disalurkan ke roda depan.

Tiada kotak gear sequential, tiada all-wheel drive (AWD), tiada hibrid segala macam. Dari aspek janaan kuasa, hot hatch ini masih ‘old-school’.

Dari segi dimensi, Type-R 2022 ini lebih rendah, lebih panjang, dan lebih lebar dari FK8. Ia juga mendapat tayar Michelin Pilot Sport 4S yang lebih lebar, dan ini pastinya salah satunya faktor yang menyumbang kepada rekod FWD di Suzuka.

Rupa luarannya kini jelas tanpa sebarang celoreng prorotaip. Spoiler belakang Type-R yang besar nampak padan dengan badannya, dan ia bukan satu-satunya elemen baharu di sini. Lip depan juga baharu, dengan gril lebih agresif dan bampar direka semula.

Terdapat juga ruang udara di belakang fender depan, sama seperti FK8 tetapi kini dengan rekaan lain. Berserta dengan ruang kemasukan udara di depan, ini sepatutnya akan menambah baik aliran udara padanya.

Disebabkan roda dan tayar Type-R ini lebih lebar berbanding Civic FE biasa, fender di pintu belakang juga telah dilebarkan. Di belakang, Type-R 2022 mengekalkan diffuser dan ciri tiga ekzos.

 

Di bahagian dalam, seperti dijangka, Civic Type-R mendapat gandingan warna merah dan hitam. Merah pada tempat duduk sports, karpet, lencana, dan jahitan. Hitam pula di bahagian lain, termasuklah papan pemuka baharu.

Sementara itu mod pemanduan +R mengubah paparan instrumen menjadi lebih agresif dan sporti. Terdapat juga ciri data logger dan maklumat dalam masa sebenar yang menunjukkan input serta respon kereta terhadap pemandu.

Kami akan kongsikan lagi laporan menyusul apabila kami dapat lebih info seperti harga dan maklumat teknikal.

Setakat ini, apa pendapat anda mengenai Honda Civic Type-R 2022 ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved