fbpx

Porsche 911 dengan cat hitam sehitam hitamnya!

porsche 911 hitam 03

PORSCHE menawarkan antara pemilihan warna paling mahal untuk mana-mana pengeluar kenderaan. Malah anda boleh melihat pilihan warna-warna menarik di rangkaian Paint-To-Sample secara online di laman konfigurator mereka.

Tetapi mereka di Rennbow tidak dapat menawarkan warna hitam paling hitam yang pernah dibuat, yang diberi nama Vantablack.

BMW pernah bereksperimen dengan warn aini pada X6 beberapa tahun lepas, dan kini seorang pemilik Porsche di Jepun telah membuat warna sama pada 911 miliknya. Hasilnya cukup menakjubkan.

Model yang digunakan adalah Porsche 911 Turbo dari generasi 991. Warna asal padanya adalah hitam biasa, sebelum disembur dengan Musou Black, sejenis warna akrilik berasaskan air.

Kebanyakan warna akrilik menyerap 94 hingga 98 peratus cahaya, tetapi Musou Black menyerap sehingga 99.905 peratus. Ini bermakna ianya lebih gelap dari Vantablack.

Untuk mengecat keseluruhan kereta ini pastinya tidak murah. Sebotol cat satu liter berharga kira-kira USD132 (RM587). Disebabkan video dalam bahasa Jepun, tidak dapat dipastikan berapa liter cat digunakan untuk 911 ini.

Setelah dibalut dan disembur cat, 911 Turbo ini dipandu di sekitar jalanan di Jepun. Ia hampir nampak seperti bayang atau imej yang di-Photoshop ke dalam video.

Jika dilihat pada gambar sahaja, nampak seperti 911 ini hampir palsu, seolah-olah seseorang mengubah warnanya dalam perisian mengedit gambar. 911 ini hampir halimunan di waktu malam, dengan cahaya dan elemen-elemen lain pada kereta yang nampak menyerlah.

Walaupun 911 Musou Black ini sangat cool, kami tidak sarankan anda menggunakannya pada kereta anda. Pertamanya, ia mungkin tidak sah untuk undang-undang jalan raya.

Keduanya, warna cat sebegini sangat sukar untuk dijaga disebabkan kemasannya yang kasar. Ia tidak boleh di-wax atau diletakkan perlindungan jernih, bermakna ia akan terdedah kepada hujan dan cuaca.

Ketiga dan paling penting, pemandu lain akan sukar untuk melihat kenderaan anda, menjadikannya kurang selamat untuk dipandu di jalan raya awam.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved