fbpx

Nissan Z 2022 dipilih jadi Safety Car untuk Super GT

nissan z safety car 01

NISSAN Z baharu akan menggalas tugas sebagai Safety Car (kereta keselamatan) untuk siri perlumbaan Super GT. Kereta itu akan diserahkan hujung bulan ini dan ia pastinya akan mendapat beberapa penambahbaikan.

Nissan tidak mendedahkan perincian perubahan yang diperlukan untuk menjadikannya sebuah kereta keselamatan. Walaubagaimanapun, gambar-gambar menunjukkan beberapa ‘jajan’ yang terdapat padanya.

Di bahagian luar, Nissan Z dipasang dengan lampu kereta keselamatan di dalam gril dan bar lampu di atas bumbung.

Di dalam pula, Nissan menambah tempat duduk Recaro berwarna hitam yang nampak agresif berserta tali pinggang keledar Nismo berwarna merah.

Kereta ini juga dilengkapi dengan peralatan komunikasi radio baharu bagi memastikannya sentiasa terhubung dengan pegawai-pegawai litar semasa perlumbaan.

Nissan menyiapkan kereta itu bersama Nissan Motorsports & Customizing Co., dan dikemaskan dengan pelekat “Safety Car” di sekeliling kereta.

Ia akan menjalankan beberapa tugasan di litar seperti pemeriksaan pra-perlumbaan serta memimpin perlumbaan semasa berlakunya kemalangan.

Nissan akan menyerahkan kereta ini pada 29 Mei iaitu semasa pusingan ketiga musim 2022 yang akan bertempat di litar Suzuka, Jepun.

Nissan Z 2022 dikuasakan oleh enjin 3.0-liter V6 turbo yang menghasilkan 400hp dan 474Nm tork dan pemilik boleh memilih sama ada transmisi manual 6-kelajuan atau automatik 9-kelajuan.

Selain itu, Nissan akan mempertaruhkan Z GT500 dalam siri Super GT. Jentera ini yang dilancarkan tahun lepas akan menggantikan GT-R.

Jentera lumba Z GT500 dipacu enjin 2.0-liter 4-silinder turbo dengan kuasa dihadkan pada 650hp. Ia juga mendapat gaya agresif dengan sirip-sirip aero, spoiler besar, dan rupa cukup garang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved