fbpx

Toyota GR Supra edisi A91-MT diperkenal dengan transmisi manual 6-kelajuan!

toyota supra manual thumb

AKHIRNYA, pemandu Toyota GR Supra boleh menukar gear mereka sendiri. Model tahun 2022 telah diperkenalkan, lengkap dengan pedal ketiga.

Sebelum masuk ke dalam kereta pun anda boleh kenal pasti ianya model manual 6MT melalui tulisan “Supra” berwarna merah di bampar belakang.

Untuk pasaran Eropah, Supra A91-MT ini telah mengalami ‘diet’ yang menurunkan beratnya sekitar 40kg dengan versi Lightweight yang dilengkapi rim 19-inci ringan.

Diet ini juga merangkumi tempat duduk kini tanpa balutan kulit, pelarasan berkuasa dan sokongan lumbar. Sistem audio juga telah ditukar.

Menurut Toyota, kotak gear iMT (intelligent Manual Transmission) mendapat perisian khas yang mengutamakan prestasi. Apa maksudnya di sini?

Tork dari enjin dioptimakan semasa anda melepaskan minyak untuk menekan klac dan menukar gear, dan iMT juga akan memberikan auto-blip semasa downshifting. Ciri auto-blip ini walaubagaimanapun dipadamkan secara automatik dalam mod Sport.

Nisbah gear akhir juga ditala semula untuk manual, iaitu 3.46 untuk pecutan lebih baik berbanding 3.15 pada model automatik.

Toyota juga memberi perincian kepada tombol gearnya yang seberat 200 gram, mengatakan bahawa nisbah tombolnya direka untuk mengurangkan daya diperlukan untuk menukar gear.

Toyota GR Supra manual ini juga hanya boleh didapati dengan pilihan enjin 3.0-liter 6-silinder sahaja, maka enjin 4-silinder buat masa ini hanya dikhaskan untuk kotak gear automatik. Enjin 3.0-liter turbo ini menjana output kira-kira 388PS dan 500Nm tork.

Selain itu, Toyota juga dikatakan telah menala semula stereng, suspensi dan mod Track pada Supra ini untuk drift lebih mudah.

Paling menarik, terdapat satu ciri baharu Hairpin+ yang akan membolehkan ‘wheelspin’ lebih banyak untuk lebih keseronokan memandu.

Hanya 500 unit akan dibina untuk Supra A91-MT ini dengan dua pilihan warna iaitu CU Later Gray dan Matte White. Di beberapa pasaran, sistem audio JBL dengan 12 pembesar suara akan diberikan secara standard.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved