fbpx

Lotus Eletre sebuah SUV elektrik dengan 600hp, jarak pemanduan 600km

lotus electre 07

SETELAH banyak pengeluar kereta sports berkecimpung dalam dunia SUV, kini tiba pula giliran Lotus. Pengeluar dari Hethel, UK itu baru sahaja mendedahkan SUV mereka yang diberi nama Eletre, yang bermaksud “coming to life” atau “lahir ke dunia” dalam beberapa bahasa Eropah Timur.

Eletre dibina pada pelantar Electric Premium Architecture milik Lotus. Menurut syarikat itu, beberapa varian SUV EV itu akan ditawarkan dengan output bermula 600hp dan motor elektrik pada gandar depan dan belakang.

Pecutan 0 ke 100km/j boleh dibuat kurang dari 3 saat dan kelajuan maksima ialah 260km/j. Walaubagaimanapun, Lotus belum mendedahkan berat SUV ini. Mungkinkah ia mampu menjadi SUV paling ringan dalam kelasnya?

Perincian seterusnya adalah kapasiti baterinya iaitu melebihi 100kWh yang akan memberikan jarak pemanduan sehingga 600km.

Eletre mampu dicaj dengan kapasiti sehingga 350kW, dan jarak pemanduan 400km dapat dicapai dalam hanya 20 minit.

SUV ini dilengkapi dengan suspensi udara dengan pelarasan ketinggian aktif, sistem stereng belakang, dan bar anti-oleng aktif.

Di bahagian depan, Eletre mendapat elemen rekaan dari Lotus Emira. Lampu DRL-nya di hujung hud, manakala lampu utama di bahagian bawah yang berwarna hitam.

Gril Eletre ini juga menampilkan aerodinamik aktif yang menggunakan panel tiga-segi berhubung yang akan terbuka apabila motor, bateri dan brek perlu disejukkan.

Eletre juga didatangkan dengan empat pengesan lidar – dua di atas bumbung, satu di atas cermin depan dan satu lagi di cermin belakang. Cermin sisi juga menggunakan kamera.

Lotus mendakwa Eletre mampu menjalankan pemanduan berautonomi sepenuhnya dan teknologi ini boleh dikemaskini secara over-the-air untuk penambahbaikan akan datang.

Tiada panel instrumen di depan pemandu, sebaliknya Eletre menggunakan skrin nipis setinggi kira-kira 30mm. Di tengah pula, terdapat skrin melintang 15.1-inci selain paparan head-up display.

Lotus Eletre akan dibina di kilang baharu mereka di Wuhan, China. Penghantaran pula dijangka bermula pada 2023 di China, diikuti UK dan Eropah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved