fbpx

Ghiath Smart Patrol jentera terbaru polis Dubai dengan lampu keluar dari bumbung

w motors ghiath smart patrol 01

SEBUT sahaja polis Dubai, pasti anda terbayangkan barisan kenderaan peronda mewah dan berprestasi tinggi yang dihiasi livery putih dan hijau. Kebanyakan kenderaan ini hanya digunakan untuk meronda kawasan tumpuan pelancong namun jentera terbaharu ini memang betul-betul direka untuk membanteras jenayah.

Dikenali sebagai Ghiath Smart Patrol, ia merupakan hasil tangan terbaharu W Motors, pengeluar kenderaan Emirat yang bertanggungjawab menghasilkan Lykan Hypersport dan Fenyr SuperSport.

Syarikat itu tidak mendedahkan sebarang maklumat mengenai model asalnya, namun melihat kepada rekaan bumbung (dan juga namanya), jelas sekali Ghiath Smart Patrol dibangunkan menggunakan Nissan Patrol generasi keenam sebagai asas.

Bagaimanapun, agak sukar untuk melihatnya dengan mata kasar kerana bahagian hadapan dan belakang SUV bersaiz penuh ini telah diubah suai bagi memberikannya imej yang lebih garang, ditambah pula dengan rim aerodinamik.

 

Selain livery rasmi polis Dubai, ia juga hadir dengan lampu polis pada bahagian gril, bumbung dan belakang, rim aerodinamik dan yang paling menarik, lampu 360 darjah yang keluar dari bumbung.

Di dalam, W Motors menambah sebuah skrin infohibur besar pada bahagian tengah papan pemuka, kluster instrumen digital aftermarket, sistem radio polis, papan suis dan skrin ketiga yang memaparkan rakaman daripada kamera keselamatan pada bahagian luar kenderaan.

Sementara itu, ruang belakang diasingkan dari kokpit depan dan dilengkapi dengan kerusi plastik kustom untuk membawa penjenayah.

Tidak diketahui sama ada enjinnya telah ditala oleh W Motors atau tidak, namun dalam versi standard, Nissan Patrol dikuasakan oleh enjin petrol 5.6-liter V8 yang menghasilkan 406PS atau 434PS dalam Patrol Nismo. Enjin tersebut dipadankan dengan transmisi automatik tujuh kelajuan dan sistem pacuan empat roda Nissan.

Dipasang di Dubai, Ghiath Smart Patrol merupakan salah satu daripada pelbagai kenderaan yang dibangunkan di bawah divisyen projek khas W Motors. Barisan itu akan disertai oleh Ghiath Drone Edition, jentera SWAT, kerta dan motosikal elektrik serta banyak lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved