fbpx

Aston Martin V12 Vantage baharu didedahkan, tiada pilihan manual, hanya 333 unit

Aston Martin V12 Vantage 02

ASTON Martin telah mendedahkan V12 Vantage terbaharu mereka semalam. Ianya dikatakan bakal menjadi jentera V12 terakhir pengeluar itu.

Berita menyedihkan? Sekurang-kurangnya enjin V12 5.2-liter twin-turbo ini menghasilkan lambakan kuasa sebagai ucapan ‘selamat tinggal’. 690hp dan 735Nm tork merupakan outputnya, dan dipadankan dengan kotak gear dwi-klac dari ZF, tiada pilihan manual kali ini.

Dari segi prestasi, Aston Martin V12 Vantage ini mampu memecut ke 100km/j dalam hanya 3.5 saat, manakala kelajuan maksima ialah 321km/j.

Ia telah melalui ‘diet’ dengan penggunaan bahan gentian karbon di bampar, hud, fender depan dan deck lid, menjadikannya seberat sekitar 1,795kg sahaja.

Selain itu, V12 Vantage ini menggunakan unit bateri jenis ringan, serta sistem ekzos keluli tahan karat yang lebih ringan 7.2kg berbanding kereta standard.

Sistem brek pula terdiri daripada rotor karbon seramik bersaiz 410mm dengan penggunaan kaliper brek enam piston di depan dan diikuti dengan rotor 360mm dengan kaliper brek empat piston di belakang.

Penggunaan karbon seramik menyumbang kepada penjimatan berat sekitar 23kg berbanding menggunakan bahan jenis keluli biasa dan ianya mampu bertahan pada suhu operasi setinggi 800 darjah Celcius.

Aston Martin memberikan rim bersaiz 21-inci untuk supercar ini dengan pilihan standard atau lightweight untuk lebih ringan lagi. Tayar pula adalah Michelin Pilot 4S bersaiz 275/35 di depan dan 315/30 untuk belakang.

Hanya 333 unit seumpamanya bakal dibina tetapi jika anda mampu beli, sekali lagi berita menyedihkan. Semuanya dilaporkan telah pun habis ditempah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved